Spectrum College Beringen voorstander van evaluatie in september: "Zo snel mogelijk zicht krijgen op eventuele achterstand leerlingen"

De onderwijskoepels willen nagaan of de kinderen leerachterstand hebben opgelopen en hoe ze er mentaal aan toe zijn. Dat schrijft De Standaard.  "We willen zo snel mogelijk het niveau van de klas en het individuele niveau van de leerlingen kunnen inschatten", zegt Ludo Elsen, directeur van het het Spectrum College in Beringen.

Leerkrachten kunnen zelf kiezen hoe ze de evaluatie precies zullen doen, zegt het gemeenschapsonderwijs. De evaluaties kunnen bijvoorbeeld gebeuren door testen of gesprekken: “We komen uit een toch wel heel speciale periode, dus we gaan proberen zo snel mogelijk zicht te krijgen op het klasniveau, maar ook op het individuele niveau van de leerlingen,” zegt directeur Ludo Elsen van het Spectrum College in Beringen.

“Op dit moment kan niemand in een glazen bol kijken en juist inschatten of leerlingen werkelijk een achterstand opgelopen hebben.  Als die achterstand er is, hoop ik dat die beperkt blijft en dat we zo snel mogelijk aan de slag kunnen met onze leerlingen”, zegt Elsen.

De scholenkoepels raden de scholen ook aan om na enkele weken extra klassenraden te organiseren om de situatie te bekijken.

Meest gelezen