Direct naar artikelinhoud
AnalyseYouTube

Ook Vlaanderen heeft nu een YouTube-oorlog: ‘De haat vliegt heen en weer’

Het Herzeelse koppel Céline Dept (20) en Michiel Callebaut (24).Beeld RV

Vlaanderen kent zijn eigen YouTube-oorlog. De populaire vlogkanalen Acid en Celine & Michiel vechten voor de ogen van honderdduizenden jonge fans een robbertje uit. ‘Drama is de brandstof van YouTube.’

“Weet je niet wie wij zijn, dan zeggen wij ‘ok boomer’”, klinkt het in ‘Zo bijzonder’, een nieuw nummer van het hyperpopulaire YouTube-koppel Celine en Michiel (475.000 abonnees). Maar die andere Vlaamse YouTube-ster, Acid of Nathan Vandergunst, formuleerde tegen zijn eigen 200.000 abonnees helemaal anders: “De mensen die jullie niet kennen hebben gewoon geen kanker.” In de bijbehorende vlog laat Acid geen spaander heel van de videoclip of van de makers ervan.

Die vlog, daterend van 15 augustus, is intussen geëscaleerd in een ware YouTube-oorlog. We vatten de tijdlijn kort samen. YouTube gaf Acid een strike, een soort waarschuwing wegens beleidsinbreuken. Waarna hij in een nieuwe vlog claimde dat Celine & Michiel zijn kanaal op die manier proberen te verwijderen. Het voorlopige eindpunt leek een emotionele reactie van Céline Dept (20) en Michiel Callebaut (24), onder meer over de “doodsbedreigingen” die ze binnenkrijgen van de fans van Acid (21). Maandagavond plaatsten beide accounts echter nog een video online, waarbij de strijdbijl niet echt begraven werd.

In de onlinecommentaren gaat het er alvast erg heftig aan toe. Een van de reacties in de video, gericht aan Céline Dept, gaat als volgt: “Verwijder nu je YouTube-kanaal of ik kom met een bazooka je huis opblazen. Ik ga je hele familie verdelgen en daarna jou.” VTM Nieuws berichtte zelfs over een 12-jarig meisje dat vaak figureert in de video’s van Celine en Michiel en dezelfde bedreigingen binnenkrijgt. De moeder heeft advocaat Jef Vermassen onder de arm genomen en overweegt een klacht.

“De haat vliegt nu heen en weer, daar schrik ik eerlijk gezegd niet van”, zegt Nicolas Baeke (20), die via zijn eigen nieuwsvlog voor tienduizenden abonnees verslag doet over de YouTube-gemeenschap in België en Nederland. “Acid heeft een legertje tieners achter zich staan die voor hun held door het vuur gaan en heel heftig kunnen reageren. Hetzelfde geldt voor Celine & Michiel, alleen zijn hun volgers eerder jonge kinderen.”

Niet op zijn mond gevallen

De impact van dit oorlogje is niet te onderschatten: de emotionele video van Celine & Michiel is in minder dan 24 uur meer bekeken dan de beruchte YouTube-mededeling van Bart De Pauw in 2018. “Ik herinner me een schoollezing in het middelbaar waar twee derde van de zaal plots helemaal gek werd toen ik een foto van Acid toonde”, zegt ook Bert Pieters, medewerker bij Medianest, een website voor ouders over mediaopvoeding. Als u kinderen op schermleeftijd hebt, is de kans dus vrij groot dat ze in een Dag Allemaal-relletje op speed verwikkeld zijn.

Dat de kanalen zo hard clashen is op zich niet verwonderlijk. Acid is zo’n beetje het equivalent van de Zweedse YouTube-ster PewDiePie: rebels, controversieel en zeker niet op zijn mond gevallen – al is het gebruik van het woord ‘kanker’ eerder binnen de Hollandse scheldtraditie te situeren dan doelend op de ziekte. Celine & Michiel staan daar lijnrecht tegenover. Wie het woord ‘positief’ in hun video’s zou turven komt met een A4'tje niet toe.

De tegenstelling die daarachter schuilgaat, is wellicht interessanter. Waar Acid zich in de markt zet als authentieke, onafhankelijke YouTuber, zijn Celine & Michiel het perfecte voorbeeld van de commerciële influencercultuur. Het duo is actief op meerdere platformen (Céline Dept heeft tien miljoen volgers op TikTok), heeft een management en grossiert in de contracten. Woensdag lanceren ze een eigen kledinglijn bij ZEB.

Wereldwijde cultuur

Volgens Hannes Coudenys van reclamebureau Hurae betekent het eerste Vlaamse YouTube-oorlogje vooral dat we eindelijk mee beginnen te geraken met de wereldwijde YouTube-cultuur. “Op dat vlak komen we heel erg achter. In Nederland bekvechten verschillende kanalen al veel langer met elkaar. In zo'n verhaal groeien allebei de kanalen.”

“Drama is de brandstof van YouTube. Zo werkt het gewoon”, beaamt Baeke, die wel vindt dat Acid hier de aanstoker is. Volgens Pieters is de respons uit de andere hoek even treffend. “Acid probeert op deze manier zeker volgers te lokken, maar ik vind het vooral verrassend dat Celine & Michiel ervoor hebben gekozen om te reageren. Volgens mij beseffen zij ook wel dat dit extra aandacht oplevert.” De YouTubers zelf waren maandag niet bereikbaar voor commentaar.