Retailexpert over komst winkel van onlinegigant Coolblue in Hasselt: “Offline en online groeien naar elkaar toe”

Coolblue opent een winkel in Quartier Bleu in Hasselt, aan de kanaalkom. De winkel is vooral bedoeld om producten te kunnen tonen en te laten uitproberen door klanten. Voor Coolblue is het al de vijfde ‘echte’ winkel in ons land. In het middagprogramma van Radio 2 Limburg lichtte retailexpert Jorg Snoeck de evolutie toe.

In Limburg is het de eerste keer dat een bekende onlinewinkel ook een fysieke winkel opricht. Coolblue deed hetzelfde al in Wilrijk, Zaventem, Gent en Brussel. Volgens Coolblue is er wel degelijk nood aan echte winkels, naast het online-aanbod zegt Camille Depuydt, Manager Coolblue België: “Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze willen, maar willen het graag nog even ervaren. Wanneer je op zoek bent naar een tv, dan wil je die eerst zelf zien. Zoek je een draadloze speaker, dan wil je even horen hoe die écht klinkt.” De winkel zal werk bieden aan 40 mensen.

Vertrouwen

Maar er is meer, zegt retailexpert Jorg Snoeck: “Een echte winkel geeft vertrouwen aan de klanten. De winkels van Coolblue zijn ook servicepunten. Belgen willen graag ergens terecht kunnen als er een probleem is. Door fysiek aanwezig te zijn wil Coolblue vertrouwen scheppen. En die aanpak loont. Bij de winkels die ze al geopend hebben merken ze een serieuze omzetstijging in de buurt, ook en vooral online. Zodra mensen zien dat je in de echte wereld aanwezig bent, kopen ze ook sneller in je onlinewinkel.”

Slecht nieuws voor de vakman?

Als webgiganten met hun uitgebreide netwerk, lage kosten en grote financiële reserves nu ook fysiek beginnen concurreren met lokale handelaars, wordt het voor hen dan niet heel moeilijk? Dat betwijfelt Jorg Snoeck. Want ook bij de lokale vakhandelaar is er een nieuw elan te bespeuren: “Offline en online verkoop groeit meer naar elkaar toe. De lokale winkelier of vakman is intussen ook wakker geschud. Wat je daar ziet is dat ze op hun eigen manier, door bijvoorbeeld samen te werken, ook betere online dienstverlening beginnen te bieden. Zo behouden ze een deel van de koek en laten ze zich niet zomaar wegdrummen.” 

Meest gelezen