stad Halle

Halle past parkeerbeleid ingrijpend aan

De stad Halle heeft een nieuw parkeerplan klaar. Het grondgebied wordt verdeeld in vijf zones. Alles draait rond een nieuwe logica: hoe dichter bij het centrum je je auto wil parkeren, des te meer zal je betalen. 

Het stadsbestuur van Halle heeft zijn parkeerbeleid grondig herdacht. Het nieuwe beleid wordt eenvormig en duidelijk. Er komt een einde aan de mengelmoes van gratis en betalend parkeren, die nu voor veel verwarring en onvrede zorgt. In de toekomst wordt de stad verdeeld in vijf zones.

Zoeken naar een plaatsje

Geloof het of niet, maar in het centrum van Halle kan je op veel plaatsen nog gratis parkeren. Dat is een publiek geheim en het zorgt er voor dat veel mensen hun kansje wagen en de stad doorkruisen op zoek naar een plekje. Aan die toestanden wil de stad een einde maken. Er komt in het centrum één identiek parkeertarief. Maar er is meer.

Parkeergarage en parkeertoren

Op termijn komt er in Halle een ondergrondse parkeergarage bij achter sportcomplex de Bres. Die parking zal de stad in concessie laten bouwen en uitbaten. Met andere woorden: niet de inwoners, maar de gebruikers zullen de parking betalen. Voorts plant de NMBS een parkeertoren voor pendelaars op het Nederhem. De parkeertarieven in de aangrenzende wijken zullen op die projecten worden afgestemd, zodat mensen daar niet nodeloos een goedkoper plaatsje zoeken.

Vijf zones

Het stadscentrum wordt verdeeld in vijf zones, elk met een aangepast tarief. De algemene regel is: hoe dichter bij het centrum, des te duurder. Bewoners kunnen blijven genieten van een bewonerskaart, maar die zal voortaan 10 euro per jaar kosten voor de eerste auto en 100 euro voor de tweede auto. In het centrum worden ook 47 plaatsen aangelegd waar  je een half uur gratis mag parkeren voor een snelle boodschap. En wie dat wil kan een abonnement kopen. Al het beheer wordt trouwens uitbesteed aan een externe partner. Begin september wordt het nieuwe parkeerplan voorgelegd aan de gemeenteraad van Halle.

Meest gelezen