Direct naar artikelinhoud
Achtergrond

Een livestream met Dirk De Wachter? Daarvoor leggen duizenden mensen graag geld op tafel

Psychiater Dirk De Wachter.Beeld Wouter Maeckelberghe

Een lezing via livestream in plaats van een volgepakte zaal? Doorwinterde keynotesprekers krijgen er koude rillingen van. En toch is er een betalend publiek voor te vinden. Duizenden mensen kijken straks online naar Dirk De Wachter of Rutger Bregman.

Wie 17,5 euro betaalt voor een lezing van psychiater Dirk De Wachter verwacht normaal gezien meer dan een knus zeteltje en vijf levenslessen. En toch is het enkel dat waar bijna 3.000 mensen vanavond voor betalen, wanneer The School of Life Amsterdam een lezing met De Wachter organiseert. Met een ticket kun je volgen via livestream. Met andere woorden, dat knusse zeteltje staat ook nog eens gewoon in je eigen living.

Op zich is een livestream van een lezing geen nieuwigheid. Toen Rudi Vranckx in 2015 voor de volgepakte UFO-zaal in Gent kwam spreken, kon je ook live op het scherm volgen. Door de coronacrisis en het daarbij horende verbod op volle zalen zijn de rollen nu omgedraaid. De livestream is het hoofdevent, het zitje in de zaal het leuke extraatje.

Onlinelezingen die scoren

- Dirk De Wachter, De kunst van het ongelukkig zijn (26 augustus): 3.000 tickets verkocht
- Rutger Bregman, Waarom de meeste mensen deugen (3 september): 5.000 tickets verkocht

Zo zullen op 3 september in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag zo’n 180 mensen klaarzitten voor de Nederlandse auteur Rutger Bregman, maar duizenden anderen zullen volgen op hun scherm. Er zijn op dit moment al meer dan 5.000 digitale plekken op de eerste rij verkocht, voor 7,5 euro. Ter vergelijking: precorona kreeg Bregman op vijftien theaterlezingen ruim 9.000 mensen in de zaal.

Dirk De Wachter is ook verrast door die hoge cijfers. “Ik vind het zelf namelijk erg onaangenaam. Ik ben nogal een actief spreker, iemand die heen en weer over het podium wandelt of zelfs de zaal in trekt voor vragen. Nu moet het vanuit mijn bureau. Dat maakt zo’n lezing erg abstract, zeker gezien mijn thema menselijk contact is.”

“Heel wat ervaren sprekers zijn inderdaad nog wat zoekende, maar er gaat wel een hele nieuwe wereld voor hen open”, zegt Ann Vanden Steen van Read My Lips, dat sprekers koppelt aan organisatoren. “Enerzijds valt de interactie voor een groot stuk weg, maar het is ergens wel fijn dat je geen verplaatsing hoeft te doen voor een keynote.”

Goeroegehalte

Bij de organisatoren klinkt het dat er de voorbije maanden gestaag aan een kwalitatieve formule is gebouwd. Zo is bij Bregman en De Wachter nu telkens een live Q&A voorzien, waarbij drukbesproken thema’s uit de digitale zaal worden gelicht of één persoon live het gesprek kan aangaan. “Er zijn nu ook firma’s die kant-en-klare locaties opmaken voor een lezing. Je hoeft er alleen een moderator en een spreker te droppen”, zegt Vanden Steen.

Volgens Vincent Rietbergen, die met Haagsch College de lezing van Bregman organiseert, is het niet alleen een zaak van gaten vullen. “Er zijn ook gewoon voordelen aan verbonden. Vroeger kregen we in zalen vaak te horen: ‘Waarom komen jullie niet eens onze kant uit?’ Nu zijn we overal. Er zijn bijvoorbeeld heel veel bestellingen uit België.” Ook de prijs is ongeveer een derde lager, wat het toegankelijker maakt.

“Online kun je evengoed een persoonlijke ervaring creëren”, zegt Daniel Tsuff van The School of Life Amsterdam. “Op dat scherm zie je misschien wel de werk- of leefruimte van een spreker of de kop thee waar die persoon elke dag uit drinkt.” Al werkt dat effect wellicht enkel bij sprekers met een hoog goeroegehalte. Zo bleek relatie-experte Esther Perel ook een topspreker die nog iets meer tickets verkocht dan De Wachter.

Raakt dit soort livestreams straks ingeburgerd als verdienmodel? Tsuff twijfelt. “Gaan mensen die schermen moe worden of gaat het net bij het verwachtingspatroon horen? Dat is moeilijk in te schatten.” 

Sowieso willen zowel organisatoren als sprekers het liefst weer de zaal in. “Maar ik zie er wel een blijvende toekomst voor. Vijftien optredens in de zalen en zo toewerken naar één grote livestream voor iedereen”, zegt Rietbergen. “We weten nu dat er een publiek voor is. We zien hen zelfs foto’s posten op Facebook of Instagram: gezellig theateravondje thuis, glaasje wijn in de hand.”