Hoe pakt buitengewoon onderwijs coronamaatregelen aan? “Leerlingen begrijpen mondmaskerplicht niet altijd en knuffelen heel graag”

Op 1 september begint ook het buitengewoon onderwijs aan de eerste schooldag, en dat is bijvoorbeeld voor het BUSO Sint-Elizabeth in Wijchmaal (Peer) extra opletten. In het buitengewoon secundair onderwijs gelden namelijk dezelfde regels als in het reguliere secundair onderwijs, zoals mondmaskerplicht en afstand houden. En dat is voor een aantal leerlingen niet zo vanzelfsprekend, vertelt directeur Koen Knevels in Start Je Dag op Radio 2 Limburg. 

De grootste uitdaging voor het buitengewoon onderwijs wordt de mondmaskerplicht. “Dat wordt niet gemakkelijk”, geeft Knevels toe. “Ook bij ons moet in principe iedereen een mondmasker dragen, want de leerlingen zijn ouder dan 12 jaar. Dat gaat zowel voor de leerlingen als het personeel een hele opgave zijn.”

De regels voor het buitengewoon secundair onderwijs zijn dezelfde als die voor het reguliere onderwijs, al zijn er kleine verschillen. We werken met vier opleidingszones. Zone 3 en 4 worden qua maatregelen gelijkgesteld met het gewone secundaire onderwijs. De andere twee niet, en daar moeten we ook voor zorgen dat iedereen zo vaak mogelijk een mondmasker draagt ​​”, vertelt de directeur.

Er zijn leerlingen die het gewoonweg niet verdragen, die nooit iets op hun hoofd willen

En dat is niet voor elke leerling een automatisme. Directeur Koen Knevels: “Bij sommige leerlingen wordt dat moeilijk, omwille van hun eigenheid. Sommige leerlingen begrijpen niet waarom dat mondmasker moet, bij andere kan het dan weer niet omwille van medische redenen. Er is bijvoorbeeld een leerling die ademhalingsproblemen heeft en dus geen masker mag dragen. Er zijn ook leerlingen die het gewoonweg niet verdragen, die nooit iets op hun hoofd willen. "

“Bij die uitzonderingen gaan we voor elke leerling apart bekijken hoe we het aanpakken, maar we hebben geen pasklaar antwoord”, legt Koen Knevels uit. “Dan moet je de situatie en de omgeving van de leerling bekijken. We moeten er dan vooral voor zorgen dat de afstand voldoende bewaard kan worden. Maar in ieder geval zal de situatie fel verschillen van leerling tot leerling. "

De regels staan ​​haaks op het normale leven van heel wat leerlingen. We moeten hen daarin trainen

Bepaalde groepen knuffelen heel graag. "Dat wordt nog een andere moeilijkheid, want dat mag natuurlijk niet", vertelt directeur Knevels. "De regels staan ​​dus haaks op het normale leven van heel wat leerlingen. We moeten hen daarin trainen."

Toch ziet de directeur het positief in voor komend schooljaar. “Aan de lockdown van vorig schooljaar houden we goede ervaringen over als het gaat over alle regels. Verrassend veel leerlingen deden echt hun best, sommigen waren zelfs trots dat ze zo'n mondmasker ook effectief konden opzetten. "

Meest gelezen