Motorenbouwer Rolls-Royce ziet zich verplicht activa te verkopen

Het Britse concern Rolls-Royce, fabrikant van vliegtuigmotoren, hoopt met de verkoop van activa een bedrag van 2 miljard pond op te halen. Onder meer voor het Spaanse dochterbedrijf ITP Aero wordt een overnemer gezocht. Dat heeft het bedrijf gezegd ter gelegenheid van de presentatie van zijn halfjaarcijfers.

De verkoop van activa is volgens de onderneming noodzakelijk om de zware verliezen van de eerste zes maanden van dit jaar te helpen opvangen.

Afschrijvingen

Rolls-Royce boekte tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet van 5,82 miljard pond, tegenover 7,88 miljard pond dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf leed een verlies van 3,24 miljard pond, tegenover een winst van 93 miljoen pond de eerste helft vorig jaar.

De onderneming moest tijdens de eerste helft van dit jaar op zijn activa 1,1 miljard pond afschrijven. Bovendien diende Rolls-Royce ook nog eens 366 miljoen pond herstructureringskosten te boeken. Een indekking tegen ongunstige wisselkoersen leverden een bijkomend verlies van 2,6 miljard pond op.

‘De coronapandemie heeft een zware impact gehad op de prestaties van de onderneming,’ erkende Warren East, topman van Rolls-Royce. ‘Door de uitbraak van de wereldwijde crisis is ook de burgerluchtvaart zwaar getroffen. De activiteiten van de luchtvaart zijn immers nagenoeg compleet stilgevallen.’ East waarschuwde tevens dat de tijdlijn en de omvang van het herstel van de sector momenteel bijzonder onzeker blijven.

De crisis in de luchtvaartsector, waarbij de wereldwijde vloot gedurende verscheidene maanden nagenoeg volledig aan de grond moest worden gehouden, heeft ook de toeleveranciers van de industrie zwaar getroffen. Dat geldt ook voor Rolls-Royce, dat de vraag naar vliegtuigmotoren en onderhoudsdiensten drastische zag terugvallen.

De motoren van Rolls-Royce registreerden tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 50 procent minder vlieguren dan dezelfde periode vorig jaar. Tijdens de eerste helft van dit jaar verloor de divisie civiele luchtvaart van Rolls-Royce 1,8 miljard pond. 

De fabrieken van Rolls-Royce worden bovendien met hoge vaste kosten geconfronteerd. Daardoor zag het bedrijf zijn financiële reserves de voorbije maanden snel wegsmelten. Rolls-Royce zegt op die manier de eerste zes maanden van dit jaar een bedrag van 2,8 miljard pond te hebben opgebrand. Over het hele jaar zou die som mogelijk tot 4 miljard pond kunnen oplopen.

Agressieve kostenbesparing

Om dreigende problemen op te vangen, heeft Warren East tot een agressieve kostenbesparing besloten. De ingrepen zouden de kosten van het bedrijf met meer dan 1 miljard pond per jaar moeten verminderen. Eerder al kondigde Rolls-Royce aan 9.000 banen te schrappen. Nu maakte het bedrijf ook bekend één van zijn fabrieken in Nottinghamshire te zullen sluiten.

Daarnaast zullen tevens voor een bedrag van 2 miljard pond activa worden verkocht. Onder meer het Spaanse bedrijf ITP Aero zou voor een verkoop in aanmerking komen. Dergelijke transacties zijn volgens East echter afhankelijk van de geboden prijs en de geschikte kandidaat-overnemers.

Bij de start van de coronacrisis had Rolls-Royce nog 52.000 medewerkers. ‘De besparingsoperaties moeten de kostenbasis van Rolls-Royce aanzienlijk verlagen,’ aldus East, die er nog op wijst dat de divisies energiesystemen en defensie al wel tekenen van herstel en veerkracht tonen.

Het bedrijf zegt voldoende geld te hebben om nog minstens achttien maanden te blijven opereren, op voorwaarde dat er geen tweede besmettingsgolf met het coronavirus komt en de luchtvaartsector zich geleidelijk kan herstellen. In ongunstiger omstandigheden zou het geld echter op twaalf maanden tijd kunnen zijn opgebruikt en zou Rolls-Royce verplicht zijn bijkomend financiële middelen op te halen.

De aandelen van Rolls-Royce hebben sinds begin dit jaar meer dan 60 procent van hun waarde verloren.

Meer