Uitverkocht Zeeman-parfum (4,99 euro) voor bizarre prijzen op veilingsites
Waar je bij de parfumerie al snel tientallen euro's neertelt voor een flesje eau de parfum, vond de Nederlandse discountketen Zeeman dat dit een stuk goedkoper kon. Afgelopen zaterdag lag ‘Lucht’, een speciaal door de winkelketen ontwikkeld geurtje, voor 4,99 euro in de winkel. Maar niet voor lang. Binnen een paar uur was de geur in zowel de winkels als de webshop uitverkocht en het parfum wordt nu alsnog voor tientallen euro's aangeboden op de bij onze noorderburen bekende veilingsite Marktplaats. Zeeman roept op vooral niet zoveel geld uit te geven.
De flesjes vlogen afgelopen zaterdag over de toonbank. 'Lucht’, een unisex geur die verkrijgbaar is in blauwe en gele variant, bleek een enorme hit. Het kwam ook voor de winkelketen als een verrassing.
“Door het succes van eerdere campagnes, zoals de trouwjurk en onze sneakers, weten we dat een spraakmakend product heel wat mensen in beweging kan brengen”, zegt marketingmanager Caroline van Turennout in een persbericht. “Natuurlijk hoopten we dat succes nu weer te evenaren. We hebben daar dan ook groot op ingekocht, maar door dit enorme succes zijn we toch verrast.”
Mei vorig jaar stonden er lange rijen voor een pop-upwinkel van Zeeman in Amsterdam voor de speciale Zeeman-sneakers. In 2016 was de befaamde Zeeman-trouwjurk, die slechts 29,99 kostte, in geen tijd uitverkocht.
67 euro
Ook de nieuwe stunt lijkt slachtoffer te worden van het ‘Zeeman-effect’. Op de veilingsite Marktplaats.nl staan tientallen advertenties waar mensen de flesjes ongeopend verkopen voor tientallen euro’s. Dat terwijl het parfum juist bedoeld was als goedkoop alternatief voor geurtjes van dure merken.
Zo heeft de Nederlandse Jolanda Rijndorp inmiddels een bod van 67 euro ontvangen. “Het is heel apart dat mensen zoveel geld betalen voor iets wat normaal 5 euro kost. Ik had zelf vier flesjes gekocht, twee voor mij en mijn man en twee om te verkopen. Ik had wel verwacht dat er een run op zou komen, net als bij de sneakers.”
Zeeman belooft met 'Lucht’ een eau de parfum die even lekker ruikt als dure varianten. De geur komt vrij in drie lagen, aldus de keten.
Geel
Eerste laag: ozonic, sinaasappel, neroli
Tweede laag: jasmijn, zwarte peper
Derde laag: vanille, amber, sandelhout, witte muskus
Blauw
Eerste laag: bergamot, citroen, kardemom
Tweede laag: jasmijn, rozemarijn, roos, muguet
Derde laag: leer, tonka, witte muskus, vetiver.
Nieuwe voorraad
Zeeman roept liefhebbers van de geur op om niet in te gaan op de woekerprijzen. “Het is juist onze bedoeling een topgeur voor de laagst mogelijke prijs aan te bieden. We zorgen ervoor dat we zo snel mogelijk nieuwe voorraad hebben, zodat zoveel mogelijk mensen plezier kunnen hebben van 'Lucht’”, aldus Zeeman in een verklaring.
Jolanda heeft hierop besloten de geurtjes voor 25 euro te verkopen aan de hoogste bieder. “Wel zo eerlijk”, zegt ze. “Ik hoef er ook niet aan te verdienen. En als niemand ze wil omdat er een nieuwe voorraad komt, dan houd ik ze voor mezelf. Ze ruiken allebei lekker.”
Absurde bedragen
Ook Tim Vlielander uit Hilversum was er op tijd bij toen het parfum in de winkel lag. “Ik had het een paar dagen van tevoren op internet gelezen. Toen ik zaterdagochtend toevallig in de stad was en ze in de winkel zag liggen, besloot ik ze mee te nemen en maar te zien wat ik ermee zou doen.”
Toen Tim vervolgens zag dat ze overal uitverkocht waren en dat veel geluksvogels zoals hij de flesjes op Marktplaats aanboden, besloot hij ook een poging te wagen. Op zijn advertentie werden absurde bedragen geboden van wel 2.000 euro. “Ik ging er niet van uit dat dat serieus was. Ik stond er wel van te kijken. Binnen een uur kreeg ik al dit soort biedingen.” Uiteindelijk heeft Tim de flesjes verkocht voor 25 euro. “Het was nooit mijn bedoeling er ordinair geld mee te verdienen.”
Tim denkt dat mensen er zoveel voor bieden omdat het bij de vorige acties van de Zeeman, met de trouwjurk en de sneakers, bij één oplage bleef. “Dat is de aantrekkingskracht, denk ik. Dat je het gevoel hebt iets zeldzaams in handen te hebben.” Volgens Zeeman is het parfum vanmiddag weer online verkrijgbaar en eind volgende week liggen de flesjes weer in de winkels.
Lees ook:
Zeeman lanceert parfum voor 4,99 euro: “Dure parfums zijn puur marketing”. Maar is dat ook echt zo? (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Fietsen maakt het erger en cafeïne is een remedie: dermatoloog deelt oplossingen voor de 4 fasen van cellulite
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
PREMIUM
Kan ‘face taping’ echt rimpels verhelpen? Beautyredactrice: “Smeer ruim op voorhand een hydraterende crème”
Strepen moet je verdienen, maar met de jaren krijgen we er toch gratis en voor niets een aantal cadeau. Onvermijdelijk? Niet volgens TikTok en Instagram. Daar lijkt de oplossing tegen rimpels even simpel als een stukje tape. Celebrities als Bella Hadid, Lady Gaga en Chrissy Teigen zijn alvast fan. Zitten we binnenkort allemaal onder de plak? En helpt dat echt? -
-
PREMIUM
Onze redactrice betaalt 277,50 euro bij de bekendste BV-kapper. Wat krijgt ze daarvoor? “Is hij attent of is dit marketing?”
-
PREMIUM
Hoe herstel ik pigmentvlekken? En kan ik kleine ogen vergroten zonder operatie? 19 prangende beautyvragen beantwoord
Wat doe je aan overhangende oogleden? Waarom mag niet iedereen zijn tanden bleken? En vinden kappers het vervelend als je met vettig haar in de stoel plaatsneemt? Wij stelden 19 prangende vragen over make-up, skincare, haar- en huidbehandelingen aan professionals. Ze tippen hoe je met bepaalde onzekerheden voorgoed komaf maakt. “Naast extensions zijn er andere permanente oplossingen voor dun haar.” -
Zweedse apotheek verbiedt bepaalde skincare onder de 15 jaar. Welke producten zijn wél geschikt voor de jonge huid?
In Zweden heeft farmaketen Apothek Hjärtat beslist om niet langer bepaalde verzorgingsproducten te verkopen aan skincarefans jonger dan 15 jaar. Want niet alle crèmes en serums zouden geschikt zijn voor een jonge huid. Moeten we binnenkort met onze identiteitskaart naar de apotheek? En welke producten zijn wél geschikt voor een jonge huid? -
PREMIUM
Dermatoloog geeft concrete tips voor minder zichtbare poriën in je gezicht: “Het zuur lost de talg in de poriën op”
-
Een mode-icoon op 102-jarige leeftijd, doet iemand het Iris Apfel ooit nog na? Zo zag haar extreme garderobe eruit
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM2
Nu zelfs coureurs, voetballers én acteurs er één dragen: zo werd het iconische ‘honkbaljasje’ weer hip
Ook gezien hoe de stervoetballers van Manchester City er verplicht in rondliepen voor én na hun Champions League-match in Madrid? Terwijl eerder zelfs de coureurs van Visma-Lease a Bike er ietwat potsierlijk mee aan de start van de Ronde van Vlaanderen verschenen. Dat kan maar één ding betekenen: het honkbaljasje – of ‘varsity jacket’ – heeft het hoogtepunt van hipheid bereikt. Portret van een bewust opzichtig kledingstuk dat tot 1972 zelfs ‘verboden’ was voor vrouwen. -
Is dit echt het ideale tijdstip om te smeren? Huidexpert: “Extra hydrateren is dan belangrijk”
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAdriaan De Backer
emiel wouters
Benny Coomans
herman de genst
lies suykerbuyk