Zure reacties op nieuw kapitaal voor havermelk Oatly

Sinds juli is zowat 10 procent van Oatly, de populaire veganistische haverdrank, in handen van Blackstone. De klanten van Oatly zijn daar op zijn zachtst gezegd niet mee gediend.

In juli kondigde Oatly, de Zweedse alternatieve zuivelproducent, een deal aan met Blackstone, de private investeerder. Blackstone pompt 200 miljoen dollar in Oatly, in ruil voor een aandeel in het bedrijf.

Duurzaam merk zoekt geld

Het is op zijn minst een opvallende overeenkomst te noemen. Maar Oatly wil uitbreiden en moet daarvoor op zoek naar geld. Het bedrijf is intussen een gekend merk, geliefd bij vegans en wie het niet op zuivel heeft. Maar het heeft ook steeds een progressief, rebels imago hoog gehouden en daar valt de 200 miljoen van Blackstone moeilijk mee te rijmen.

Op sociale media merken fans van het eerste uur dan ook op dat Blackstone deels gerund wordt door Trump-donor Stephen Schwartzmann. Dat valt niet in goede aarde. Schwartzmann zou 3 miljoen dollar in een Super-PAC gestoken hebben. Daarmee wil hij Trump helpen herverkiezen.

Daarnaast heeft Blackstone ook flink wat tegenwind gekregen voor investeringen in Hidrovias. De Braziliaanse infrastructuurbouwer wordt gelinkt aan de ontbossing in het Amazonewoud. Die investering zou lijnrecht ingaan tegen de filosofie van Oatly, dat duurzaamheid hoog in het vaandel draagt.

Blackstone heeft de ontbossing steeds ontkend, maar de associatie is zeker blijven hangen.

Groenere keuze

Het bedrijf heeft de keuze voor Blackstone intussen ook verdedigd. De ‘onverwachte keuze voor Blackstone zal ons helpen met het uitbreiden van onze duurzame missie en het maken van meer plantaardige producten.

Nog over Blackstone, klinkt het: ‘Het stuurt ook kapitaal weg van wat anders een andere commerciële investering zou zijn, naar een duurzame. Dat maakt ook van hen een duurzamer bedrijf.’

Oatly is een van de snelst groeiende producten van het moment. Vorig jaar tekenden de Zweden een groei van bijna 300 procent op in de Verenigde Staten. Er wordt elk jaar voor 200 miljoen dollar aan plantaardige producten verkocht door het bedrijf. Toen de deal in juli werd gesloten, had het bedrijf een waardering van twee miljard dollar.

Lees ook:

Meer