Unilever investeert 1 miljard euro in duurzame huishoudelijke producten

Het Brits-Nederlandse concern Unilever wil een budget van 1 miljard euro reserveren om de ecologisch voetafdruk van zijn productie van schoonmaakmiddelen te verkleinen. Dat heeft de onderneming gemeld. Het initiatief kadert in de ambities van Unilever om tegen eind dit decennium het gebruik van fossiele brandstoffen in het productieproces te elimineren.

Unilever zegt bij de productie van schoonmaakmiddelen duurzame alternatieven te willen inzetten voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Het concern wil daarvoor beroep doen op plantaardige stoffen en bestanddelen die vervaardigd zijn op basis van algen en gerecycleerd materiaal.

Formules

De divisie schoonmaakmiddelen van Unilever – dat daarnaast ook levensmiddelen op de markt brengt – omvat een portfolio met merken zoals Omo, Vim, Cif, Glorix en Sun. Scheikundige stoffen vertegenwoordigen 46 procent van het totale pakket emissies dat de divisie laat optekenen. Door de investeringen zou die uitstoot met ongeveer 20 procent moeten kunnen worden afgebouwd.

Momenteel produceert Unilever wereldwijd een jaarlijkse uitstoot van 100 miljoen ton kooldioxide. De investering van 1 miljard euro zal worden gebruikt om biotechnologische research te financieren en te onderzoeken op welke manier koolstofdioxide duurzaam kan worden benut. Tevens wordt gestreefd naar de ontwikkeling van biologisch afbreekbare producten en de omschakeling naar formules die weinig water vergen.

De meeste schoonmaakproducten omvatten nog steeds chemische bestanddelen die afkomstig zijn fossiele brandstoffen. Door de coronapandemie heeft Unilever de vraag naar schoonmaakproducten sterk zien oplopen.

Zero

Peter ter Kulve, bij het concern verantwoordelijke van de divisie huishoudelijke producten, wijst er daarbij op dat de consument steeds meer vraagt naar betaalbare en duurzame producten die kwalitatief het conventioneel aanbod minstens evenaren. Er moet volgens hem dan ook geïnvesteerd worden in mogelijkheden om de inzet van producten op basis van fossiele brandstoffen drastisch te kunnen verminderen.

Om die ambities te kunnen realiseren moet de divisie de formules, de productieprocessen en verpakkingen van de meeste van zijn merken drastisch wijzigen. Het gebruik van fossiele brandstoffen moet tegen eind dit decennium volledig worden geschrapt.

Het gebruik van plastic moet tegen het midden van het decennium zijn gehalveerd. Over twintig jaar wil de onderneming de uitstoot van broeikasgassen door zijn producten tot nul hebben herleid.

Meer