Oplichterij bij Amazon: 20.000 vervalste vijfsterrenreviews verwijderd

Amazon heeft 20.000 reviews van producten van zijn site verwijderd, nadat de Britse krant Financial Times ontdekte dat 9 van de 10 belangrijkste reviewers betaald werd voor vervalste beoordelingen.

Bij de gekende reviewers valt de naam van Justin Fryer wellicht op. Hij is de bekendste reviewer op het Britse platform van de retailgigant. Gerekend tot in augustus heeft de man voor meer dan 15.000 pond, dat is 16.720 euro, aan producten gescreend. Het blijkt om frauduleuze beoordelingen te gaan.

Fryer heeft onder andere smartphones, scooters en fitnessgereedschap beoordeeld en gaf die producten een review van 5 sterren, gemiddeld om de vier uur. Dat moest potentiële klanten overhalen om de spullen zelf aan te schaffen.

Het grootste deel van de koopwaar is afkomstig van Chinese merken die nog niet heel bekend zijn. Ze stellen hun artikelen voor aan de reviewers, en vragen om een beoordeling in ruil voor het gratis product. Die review moet dan natuurlijk wel positief zijn.

De Amazon-reviewers kochten het product zogezegd wel, en wachtten vervolgens een paar dagen om een schitterende beoordeling neer te pennen. Zodra die gepubliceerd is, worden de kosten van de commentator volledig vergoed en komt er vaak nog een bonus bij.

Extra beloning van 22.000 euro

Financial Times ontdekte ook dat de fraudeurs de producten vaak ook nog eens doorverkochten, in het geval van Fryer nog eens goed voor 22.282 euro.

Het reglement van Amazon is er nochtans duidelijk over welke reviews toegelaten zijn. Het is bijvoorbeeld niet oké om een product te evalueren dat u gratis gekregen heeft of waar u voor gecompenseerd wordt, zelfs niet in naam van iemand anders.

Fryer is dus niet alleen: negen van de tien meest gerenommeerde reviewers uit het Verenigd Koninkrijk zouden de regels geschonden hebben, of worden verdacht van vreemde activiteiten. In totaal gaat het over 20.000 frauduleuze waarderingen. Die stonden tot vorige week woensdag online.

23 miljard pond

In mei 2020 heeft de Britse concurrentiewaakhond, de Competition and Markets Authority, al een onderzoek ingericht naar hoe het evaluatiesysteem van Amazon precies werkt. Specifiek is er dan gekeken naar verdachte beoordelingen. Volgens het onderzoek zouden de Britten zich hebben laten verleiden om tot 23 miljard pond per jaar uit te geven aan producten die valse reviews kregen.

Het probleem is ook groter geworden tijdens de pandemie. Volgens Fakespot, een organisatie die zich bezighoudt met fraude bij beoordelingen, had 58 procent van de producten op de Britse site van Amazon, valse reviews meegekregen. ‘De omvang van deze fraude is ongelofelijk’, zegt de CEO van Fakespot aan FT.

In een persbericht aan de Amerikaanse techwebsite The Verge zegt een woordvoerder van Amazon dat reviews eerst gelezen worden voor ze gepubliceerd worden. ‘We willen dat onze klanten met vertrouwen bij Amazon kunnen winkelen’, klinkt het.

Meer