Na verschillende incidenten: stijgt agressie tegen fietsers? "Een goede fietser is een dode fietser"

De afgelopen dagen waren er in Brussel enkele incidenten waarbij fietsers te maken kregen met agressieve autobestuurders. Dat meldt de Brusselse regionale omroep Bruzz. Volgens fietsorganisaties komt geweld tegen fietsers steeds vaker voor. Er bestaat zelfs een Facebookpagina met verschillende haatberichten: "Een goede fietser is een dode fietser", "Ik rijd fietsers aan en stap enkel uit om te controleren of ze wel écht pijn hebben".

"Heroes for Zero", een organisatie die zich inzet voor verkeersveiligheid in Brussel, klaagt online-haat tegen fietsers aan op sociale media. De organisatie heeft screenshots genomen in een Brusselse Facebookgroep, waarin verschillende gebruikers zich zeer agressief uitlaten tegenover fietsers.

"In deze Facebookgroepen zie je verschillende commentaren: "Waarom is er geen bloed op het fietspad?", "Een goede fietser is een dode fietser", "als ik iemand aanrijd, zorg ik dat ik de job ook afmaak", ... Dat soort uitlatingen zijn onrustwekkend. We hebben schrik dat het legitimiteit verleent aan agressie in de echte wereld", zegt Pieter Fannes van Heroes for Zero.

De beheerder van de Facebookpagina waarop de haatdragende reacties werden gevonden, laat weten dat zijn pagina 16.000 leden heeft en het onmogelijk is om alle reacties te modereren. Maar haat en agressie hebben volgens de beheerder geen plaats op zijn pagina.

(Lees verder onder het radiofragment)

Geen cijfers, wel buikgevoel

De fietsersbond heeft de indruk dat geweld tegen fietsers toeneemt, maar harde cijfers om dat te bewijzen zijn er niet. "We kunnen ons enkel baseren op klachten die worden ingediend bij de politie", vertelt Wies Callens van de fietsersbond. "Maar meestal wordt er geen klacht ingediend. Zeker niet als het niet gaat over fysiek geweld maar over bedreigingen of scheldpartijen."

De oorzaak van de agressie ligt volgens Callens aan het feit dat "koning auto" steeds vaker plaats moet maken voor zwakke weggebruikers. "Sommige autobestuurders vinden dat er plaats van hen wordt afgepakt."

Frustraties leiden tot agressie en dat moet absoluut vermeden worden.

Danny smagghe, Touring

Nochtans zijn fietsers niet de grootste frustratie van autobestuurders. Mobiliteitsorganisatie Touring peilt elk jaar naar ergernissen van chauffeurs. "De meeste automobilisten ergeren zich aan andere mensen in de auto", zegt woordvoerder Danny Smagghe van Touring. "Het gaat dan over bumperklevers, middenvakrijders en mensen die hun pinkers niet gebruiken. Fietsers komen niet in het lijstje met ergernissen voor."

Toch begrijpt Smagghe dat automobilisten gefrustreerd kunnen worden als een rijstrook op een drukke baan geschrapt wordt om een fietspad aan te leggen. "Ik kan me inbeelden dat dat frustraties opwekt, en in het algemeen leiden frustraties in het verkeer vaak tot agressie, dus dat moet vermeden worden."

Veel bestuurders wél hoffelijk

Toch is niet alles kommer en kwel. "Ik fiets al meer dan tien jaar in Brussel", zegt Fannes. "In het begin schrokken veel automobilisten, gewoon omdat je er was. Men was in Brussel nog geen fietsers gewoon. Nu merken we dat er steeds meer fietsinfrastructuur is en er komen ook steeds meer fietsers. We zien dat veel automobilisten zich daaraan hebben aangepast en wel hoffelijk zijn. Het is een kleine minderheid die weigert te aanvaarden dat er ook plaats naar fietsers moet gaan."

Fannes zegt dat hij zelf ook soms met de wagen rijdt, en dat er dus niet noodzakelijk een tweestrijd moet zijn tussen autogebruikers en fietsers.

Meest gelezen