GM laat Model 3 van Tesla achter zich op belangrijke Chinese markt

De Hongguang Mini EV is op korte tijd op de Chinese automarkt de meest populaire elektrische wagen geworden. Van het type werden in augustus 15.000 exemplaren verkocht. Daarmee heeft het Model 3 van de Amerikaanse autobouwer Tesla het Chinese marktleiderschap moeten inleveren. Het Model 3 vond in China de voorbije maand 11.800 nieuwe klanten.

De Hongguang Mini EV wordt gebouwd door SGMW Automobile, een joint-venture van het Amerikaanse autoconcern General Motors en diens Chinese sectorgenoten Saic Motor en Wuling Motors. SGMW Automobile werd pas in juli dit jaar opgestart.

Goedkoop

De Hongguang Mini EV is een kleine tweedeurs wagen, die op de Chinese markt voor een bedrag van 28.800 yuan (3.500 dollar) te koop wordt aangeboden. Daarmee is de wagen gevoelig goedkoper dan de versie van de Model 3 voor de Chinese markt, die minstens 291.800 yuan kost.

Klanten van elektrische wagens kunnen in China voorlopig nog wel op overheidssubsidies rekenen. De Hongguang Mini EV kwam pas eind juli op de Chinese markt, maar verzamelde al snel meer dan 50.000 orders.

Julian Blissett, de nieuwe topman van de Chinese divisie van General Motors, had vorige maand nog gezegd dat hij zich in het land enerzijds wou toespitsen op luxeversies van dochtermerk Cadillac en grotere, maar milieuvriendelijke SUV-types. Anderzijds zei hij echter met goedkope kleine elektrische wagens ook nieuwe klanten te willen aantrekken.

De Hongguang Mini EV heeft een actieradius van 120 kilometer. Bij een duurdere versie wordt dat bereik tot 170 kilometer uitgebreid. Dat is ruimschoots voldoende voor het doelpubliek van de wagen, dat vooral in grote stedelijke gebieden woont. Het merendeel van deze klanten gebruikt de auto immers uitsluitend voor verplaatsingen op korte afstanden.

SGMW Automobile hoopt de verkoop op korte termijn nog verder te kunnen opvoeren. Daarvoor zullen over het hele land een honderdtal bijkomende verkooppunten worden geopend.

Meer