YouTube, het nieuwe geheime wapen van de Trump-campagne
Bij de vorige presidentsverkiezingen maakte het campagneteam van Donald Trump gebruik van Facebook om kiezers voor zich te winnen. Die aanpak bleef destijds grotendeels onopgemerkt door de Democraten, maar leverde wel resultaat op. Dit jaar hoopt het team dat YouTube Trump aan de overwinning zal helpen.
Trumps campagneteam investeerde de voorbije maand een stuk minder in televisiepropaganda en pompte in de plaats daarvan geld en manuren in YouTube, het videoplatform van Google. Zijn YouTube-kanaal is een omvangrijke collectie van nieuwsberichten, campagne-advertenties en webreeksen. Trumps campagneteam laadt continu korte fragmenten op van toespraken van de president, in combinatie met nieuwsberichten over onderwerpen als werkloosheid en het coronavirus en clips van de dagelijks perbriefing van Trumps woordvoerder.
Zwakke plek?
Biden ligt momenteel voorop in de peilingen en zijn team heeft de voorbije maand een recordbedrag aan sponsoring binnengehaald. Volgens het team van Trump is YouTube echter de zwakke plek in de campagne van de Democraten en daarmee proberen de Republikeinen hun voordeel te halen.
Samen met het Republikeins Nationaal Comité spendeerde de Trump-campagne de voorbije maanden meer dan 65 miljoen dollar (55 miljoen euro) aan YouTube aan Google, waarvan 30 miljoen dollar (25 miljoen euro) sinds juli. Ter vergelijking: Biden en de Democraten hebben gedurende hun hele campagne zo'n 33 miljoen dollar (28 miljoen euro) geïnvesteerd in YouTube en Google. Ondertussen heeft het YouTubekanaal van Trump meer dan één miljoen volgers. Biden daarentegen heeft er 178.000.
Gemiddeld 30 video’s per dag
YouTube is het meest populaire online platform in de VS: meer dan 90 procent van de Amerikanen tussen 18 en 29 jaar oud gebruiken YouTube. Dat is meer dan Instagram, Snapchat of Facebook. Daarnaast ziet de Trump-campagne dat hun filmpjes ook meer bekeken worden door mensen tussen 25 en 34 jaar oud.
Volgens digitale strategen is het algoritme van YouTube meer geneigd om kijkers kanalen aan te bevelen die regelmatig worden geüpdatet met nieuwe inhoud. Hoe meer video’s Trumps team uploadt, hoe groter de kans dat YouTube het kanaal zal promoten. Zo publiceerde Trumps team in augustus bijna 900 video’s, terwijl Bidens campagneteam er net iets meer dan 100 publiceerde.
YouTube vs. Facebook
Of YouTube even efficiënt zal blijken als Facebook is nu nog maar de vraag. Met Facebook is het immers makkelijker om met video’s en advertenties een bepaalde doelgroep te viseren. Sinds vorig jaar legt Google beperkingen op aan de manier waarop politieke advertenties kunnen gericht worden tot een bepaald doelpubliek. Dat kan op basis van leeftijd, geslacht en locatie, maar niet op basis van politieke voorkeur of stemgedrag om potentiële kiezers te identificeren.
Sinds bekend raakte dat Facebook een grote rol speelde bij de verkiezingen van 2016 en het Cambridge Analytica-schandaal aan het licht kwam, ligt het bedrijf echter zwaar onder vuur en wordt het nauwlettend in de gaten gehouden. Bovendien is YouTube bij momenten beter dan Facebook voor mobilisering, geldinzameling en overtuiging, zeggen medewerkers van Trump.
De inhoud van Trumps hypevideo’s staat haaks op de realiteit
Volgens critici is Trumps investering in YouTube echter een teken van zwakte. “De omstandigheden in het veld - een recordaantal werklozen en 180.000 coronadoden - zijn sterk in het voordeel van Biden. Dus de Trump-campagne moet zelf een positiever verhaal creëren om hun supporters geëngageerd en enthousiast te houden,” zegt Nu Wexler, een strateeg voor de Democraten die in het verleden voor Google, Facebook en Twitter werkte. “Hypevideo’s op YouTube is één manier om dat te doen, maar hun inhoud staat haaks op de realiteit.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
UPDATE
Biden gaat voor tweede termijn als Amerikaanse president, Trump: “Bijna ondenkbaar na zo'n rampzalig en mislukt presidentschap”
-
PREMIUM
Waarom slagen de VS er maar niet in het aantal massale schietpartijen in te dijken? Expert legt uit
Weer worden de VS opgeschrikt door een ‘mass shooting’, de 23ste al deze maand. Wat hebben de Amerikanen in godsnaam met vuurwapens en is het land gedoemd om voor eeuwig en altijd de kampioen van de massale schietpartijen te blijven? “Wapenbezit is een kwestie van identiteit geworden”, stelt professor Amerikaanse politiek Bart Kerremans (KU Leuven). -
PREMIUM50
Game-over voor Donald Trump? Ongeziene uitspraak van Hooggerechtshof brengt zijn kandidatuur in gevaar
“President Trump heeft niet enkel de opstand van 6 januari 2021 tegen het Capitool aangewakkerd. Zijn acties vormden een manifeste, vrijwillige en rechtstreekse deelname aan de opstand.” Op basis van die vaststelling heeft het Hooggerechtshof van de staat Colorado vannacht beslist dat Trump niet kan deelnemen aan de lokale voorverkiezingen. Hoe kwam dit arrest tot stand? En waarom is het een ernstige bedreiging voor de kandidatuur van Trump? -
-
PREMIUM9
ANALYSE. Kiest de enige kandidaat die Trump nog kan verslaan voor zichzelf of voor de wereld?
-
Spaargids.be
“Kleine banken bieden grootste spaarrente”: waar zit jouw geld het best?
Tussen de minst en meest renderende spaarrekening gaapt een kloof van liefst 2,8 procentpunt totale rente. Het loont dus echt wel om te vergelijken. Maar vanwaar dat verschil? En hoe kies je een voor jou gepaste spaarrekening met een hoog rendement? Spaargids.be wijst de weg. -
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
Als werkgevers op zoek zijn naar nieuwe werknemers, zien ze vaak talloze kandidaten over de (digitale) vloer komen voor eenzelfde vacature. Om op te vallen en die job de jouwe te maken, is het essentieel om een indrukwekkend cv te hebben. Maar hoe maak je er ééntje dat echt uitspringt? Britt Dobbelaar van Jobat.be geeft vijf concrete tips om je cv te verbeteren. -
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
-
Het is ‘Super Tuesday’ in de VS: wat staat er te gebeuren? En wat staat er precies op het spel?
-
First lady Jill Biden deelt koekjes uit aan Nationale Garde: "Ik heb ze niet allemaal zelf gebakken"
-
PREMIUM
Greet De Keyser in VS. Hoe Trump twijfel zaait over de mentale toestand van Biden
Er is wat mee... Het is het geliefkoosde zinnetje van president Trump, als hij ergens twijfel over wil zaaien. Hij zegt niet wat, gaat niet in details, maar hij weet dat dit genoeg is om vele duizenden aan het denken te zetten. De afgelopen weken liet hij zich zo uit over zijn tegenstander Joe Biden. Trump grijpt daarmee terug naar het groeiende aantal berichten als zou Biden leiden aan dementie. -
Commissie bestorming Capitool: tijdens hoorzitting bewijs getoond dat oproep Trump gepland was en niet spontaan
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerphilippe dierickx
Paul Geerts