UPS wil voor eindejaarsperiode 100.000 extra medewerkers aantrekken

De Amerikaanse pakketbesteller United Parcel Service (UPS) zal tijdens de eindejaarsperiode meer dan honderdduizend extra werknemers moeten inschakelen. De aanwervingen zijn nodig om het groeiend volume online bestellingen te kunnen blijven verwerken. Dat heeft het bedrijf aangekondigd.

Door de lockdown van de coronacrosis heeft de online handel al een sterke impuls gekregen. Al die digitale aankopen moeten echter bij de klanten thuis worden afgeleverd. Daardoor is ook de activiteit van de pakketbestellers sterk toegenomen. De eindejaarsperiode zal volgens UPS die trafieken nog verder doen oplopen.

Thanksgiving

‘Vele retailers hebben al duidelijk gemaakt de periode voor de de eindejaarsaankopen uit te breiden,’ aldus het persbureau Reuters. ‘Daarmee willen ze vermijden dat de druk van de bestellingen te groot zal worden. UPS zegt te verwachten dat het piekseizoen van de eindejaarsfeesten dit keer verder zal worden uitgebreid en van oktober tot januari zal lopen.’

Volgens UPS is de eindejaarsperiode nog nooit eerder zo vroeg van start gegaan. Onder meer ketens zoals Target, Best Buy en Kohl’s hebben beslist hun promoties voor de eindejaarsfeesten immers al in oktober te lanceren.

De ketens maakten tevens bekend om, naar het voorbeeld van Walmart, om hun winkels op Thanksgiving gesloten te houden. De ketens willen dan ook een stormloop naar promoties, een jaarlijks weerkerend fenomeen, dit keer vermijden. Een dergelijke massale samenscholing zou voor het coronavirus immers een unieke gelegenheid zijn om zich te verspreiden.

Automatisering

Pakketdiensten zoals UPS, FedEx, DHL en Amazon worden sinds maart overspoeld met een massale vraag naar thuisbestellingen. Vele shoppers schakelen immers, als bescherming tegen mogelijk besmettingsgevaar, voor een brede waaier aankopen – van dagelijkse boodschappen tot meubels – naar online kanalen over.

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar moest UPS op de Amerikaanse markt dagelijks gemiddeld 21,1 miljoen pakketten verschepen. Dat was meer dan 91 procent van het piekniveau van de vorige eindejaarsperiode. In het tweede kwartaal van vorig jaar werd een dagelijks gemiddelde van 17,2 miljoen verzendingen opgetekend.

Door de toenemende vraag heeft UPS in de Verenigde Staten tijdens het vorig kwartaal ongeveer 39.0000 nieuw medewerkers moeten aanwerven. Het bedrijf investeert tevens in een verdere automatisering.

Meer