LensOnline zet beste resultaat ooit neer tijdens coronapandemie

Corona is een zegen voor LensOnline. De Belgische online optieker verkocht 30 procent meer in België en verdubbelde zijn omzet in Nederland in het afgelopen halfjaar.

LensGroup, het moederbedrijf van LensOnline, kijkt tevreden terug op de afgelopen zes maanden. ‘De lockdown heeft e-commerce eindelijk helemaal doen doorbreken’, zegt het bedrijf in een persbericht.

En dat is te zien aan de cijfers. Het bedrijf kon 10.000 nieuwe klanten aantrekken in België en verkocht 30 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In Nederland verdubbelde de omzet zelfs. En alsof dat nog niet genoeg is, werd LensGroup de grootste lenzenverkoper in Frankrijk. De groep verkocht meer contactlenzen dan alle 12.000 Franse brillenwinkels samen.

Oudere mensen

LensGroup werkt met een netwerk van 40.000 opticiens verspreid over Europa. Het bedrijf biedt de winkels een platform om hun lenzen, dus geen brillen, aan de man te brengen. Die winkels zijn daar de afgelopen maanden wel bij gevaren. ‘Wij waren de enige leverancier aan wie ze iets verdiend hebben tijdens hun verplichte sluiting’, zegt CEO Koen Anné.

Wat opvalt, is dat sinds de lockdown ook veel oudere mensen shoppen op het internet ontdekt hebben. ‘En dat zijn geen eendagsvliegen. Na zes maanden zien we dat ze blijven bestellen en dat het bedrag van hun herhaalaankopen niet daalt’, klinkt het.

16 jaar

Toch wil Anné niet te vroeg victorie kraaien over de toekomst. ‘We merken dat winkels die zowel in het straatbeeld als online aanwezig zijn het nog steeds beter doen dan winkels die alleen online bestaan. Daar gaan we de komende tijd onze strategie op aanpassen.’

LensGroup werd 16 jaar geleden opgericht en staat in de top drie van grootste online lenzenbedrijven in de wereld.

Meer