Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

Met Disney+ is ons land alweer een streamingdienst rijker: "Alleen de sterksten zullen overleven"

Na het Vlaamse Streamz waagt ook de Amerikaanse entertainmentreus Disney zich vanaf vandaag op de Belgische streamingmarkt. Met Disney+ probeert die vanaf nu een plaatsje op te eisen in de Belgische huiskamer. Maar is daar nog ruimte voor?

't Zijn interessante dagen voor de Vlaamse mediagebruikers. Nadat Telenet, DPG Media en (uiteindelijk ook) de VRT de handen in elkaar sloegen om streamingdienst Streamz op de Vlaamse markt te lanceren, is daar alweer de volgende gegadigde op de stilaan druk bezette streamingmarkt. Disney+ van de Amerikaanse gigant Disney is er, na bijna een jaar steile groei wereldwijd, nu ook voor de Belgische gezinnen.

"Dit is de nieuwe arena", zegt Jonathan Hendrickx, zegt doctoraatsonderzoeker Vlaamse mediaconcentratie en nieuwsdiversiteit bij onderzoekscentrum imec-SMIT van de VUB. "Het is niet alleen meer televisie, maar ook de streaming waarop mediabedrijven volop inzetten. Het is survival of the fittest. Er zullen er nog bij komen en alleen de sterksten zullen overleven. Nu, onderzoek heeft aangetoond dat mensen bereid zijn om twee tot drie streamingdiensten in huis te halen. Er is dus nog wat marge. Maar er moet dus wel worden gekozen."

Jonge gezinnen

Disney+ probeert het verschil te maken met zijn ruime catalogus aan films: uiteraard de klassieke Disney-tekenfilms en de Pixar-animatiefilms, maar ook de "Star Wars"-franchise, populaire superheldenfilms van Marvel, "The Simpsons" en de programma's van National Geographic. 

(Lees verder onder de foto)

Disney doet daarmee waar het goed in is en vermijdt zo ook te veel op het terrein van concurrent Netflix te spelen, dat toch vooral befaamd is om zijn sterke series. Het logische gevolg is natuurlijk ook wel dat je voor de meeste Disneyfilms niet meer bij een andere streamingdienst terecht kunt.

Vooral gezinnen met jonge kinderen zullen wel overwegen om een abonnement te nemen, vooral ook omdat Disney+ beduidend goedkoper is

Jonathan Hendrickx, media-onderzoeker bij imec-SMIT van de VUB

Gaat dat volstaan om hier een plaats te veroveren? "Streamz heeft, dankzij de integratie van Play van Telenet, al 400.000 abonnees", merkt Hendrickx op. "Zij hebben een heel mooie startbasis. Onderzoek heeft ook aangetoond dat 40 procent van de Vlamingen toegang heeft tot Netflix, dus een Disney+ zal het moeilijker hebben om dat marktsegment te veroveren. Maar vooral gezinnen met jonge kinderen zullen wel overwegen om daarop een abonnement te nemen, vooral ook omdat Disney+ beduidend goedkoper is." 

Nu al 60 miljoen abonnees

"Goedkoper", hoezo? Wel, voor Disney+ betaal je 6,99 euro per maand. Ter vergelijking: het goedkoopste tarief bij concurrent Netflix is 7,99 euro per maand en het nieuwe, Vlaamse Streamz probeert het met een maandtarief van 11,95 euro per maand. 

In het buitenland lijkt het aanbod in elk geval vlot aan te slaan. Een dikke maand geleden liet Disney weten dat Disney+ nog voor zijn eerste verjaardag al meer dan 60 miljoen abonnees heeft verleid. Dat is nog ver verwijderd van de 193 miljoen die Netflix er heeft, maar het aantal ligt wel veel hoger dan Disney had verwacht. 

Meest gelezen