Direct naar artikelinhoud
Er staat dan toch een rem op koning auto
Automarkt

Er staat dan toch een rem op koning auto

Beeld REUTERS

Heeft het coronavirus koning auto een kopje kleiner gemaakt? Voor het eerst rijden alleszins minder auto’s rond in ons land, zo blijkt uit cijfers van Statbel. Nog een primeur: er zijn nu meer auto’s die op benzine rijden dan op diesel. 

Al decennia neemt het aantal auto’s in ons land jaar na jaar toe. Maar nu maakt de grafiek met de autoaantallen een buiging. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog, schrijft het nationale statistiekbureau Statbel, krimpt het wagenpark. 

Reden er vorig jaar nog 5.889.210 personenwagens rond, dan waren dat er op 1 augustus van dit jaar  5.888.589. Dat is een daling met 0,01 procent, terwijl het aantal auto’s over de laatste tien jaar gemiddeld nog met 1,27 procent per jaar steeg. 

“Natuurlijk ligt de lockdown aan de oorzaak van deze daling”, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van sectorfederatie Febiac. “Daardoor hebben de verkoop en ook de productie van nieuwe wagens enkele maanden stil gelegen.” 

De ineenstorting van de verkoop noemde Febiac al eerder “ongezien”. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn zo een derde minder nieuwe wagens ingeschreven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Voor de maand april alleen gaat het zelfs over 90 procent. 

Blip 

De vraag is nu of de daling van het aantal wagens in ons land structureel is of slechts een blip, waarna de markt zich weer herstelt als de wereld van het virus is genezen. “Het is niet structureel”, denkt Kaesemans, maar als de groei weer oppikt, zal die heel klein blijven. “De automarkt is al lang geen veroveringsmarkt meer, maar een vervangingsmarkt”, zegt Kaesemans. “Mensen kopen dus vooral auto’s, omdat ze een oude auto willen vervangen. Niet omdat ze er nog geen hebben.” 

Sinds 1990 tot nu zijn er ook nog steeds twee miljoen wagens in totaal bijgekomen, zo blijkt uit de cijfers die Febiac heeft bijgehouden. Maar een blik op de samenstelling van het wagenpark leert dat die wel sterk verandert. 

Dieselwagens zijn overduidelijk hun suprematie kwijt. Sinds dit jaar rijden er zelfs meer benzineauto’s rond dan dieselwagens. Benzinewagens vertegenwoordigen nu 48,3 procent van het personenwagenpark, tegen 47,8 procent voor de diesels. 

De verkoop van de dieselwagens is niet enkel ingestort door de lage-emissiezones, waardoor je sommige steden met een oudere diesel niet meer binnen mag. Die terugval ziet Kaesemans vooral sinds het Dieselgate-schandaal. Zo bleek in 2015 dat Volkswagen sjoemelsoftware installeerde om officiële tests van de uitlaatgassen te manipuleren. 

“Zelfs tweedehands geraken die dieselwagens nog moeilijk verkocht”, zegt mobiliteitsprofessor Johan De Mol (UGent). “Ook al worden ze tegenwoordig erg goedkoop aangeboden. Diesel als brandstof was vroeger veel goedkoper dan benzine, maar dat verschil in de prijs is bijna weg.”  

Ten slotte stijgt het aantal auto’s die op gas of met een elektromotor rijden. Maar zij vormen nog steeds een kleine groep. Er zijn nu bijna 24.000 elektrische wagens in België en bijna 15.000 gasauto’s. De hybride wagens zitten dan weer bijna aan de 155.000.  

Bestelwagens 

Maar ook al is er dus een daling geweest in het aantal personenwagens, Statbel stelt wel vast dat het globaal aantal voertuigen nog steeds toeneemt. Vooral de categorie ‘vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens’ blijft groeien. Van 796.930 voertuigen in 2016, naar 910.356 dit jaar. De groei in bestelwagens hangt volgens experts samen met die van de e-commerce. Ook tijdens de lockdown zijn pakjesbezorgers blijven voortwerken. 

“Die stijging bij de vrachtwagens is niet verwonderlijk”, zegt Kaesemans. “Voor vrachtverkeer zijn er nog weinig alternatieven. Vracht over het water of via het spoor vervoeren is doorgaans niet rendabel onder de 150 kilometer. Ook voor transport naar andere landen kiezen bedrijven vaak voor de vrachtwagen, omdat het veel langer duurt om goederen via het spoor te vervoeren.”