Luchtvaartmaatschappijen vliegen ‘naar nergens’ en mensen betalen daarvoor

Singapore Airlines zou volgens de Singaporese krant The Straits Times vluchten plannen die opstijgen en landen op dezelfde plaats zonder tussenstop. Bij andere luchtvaartmaatschappijen veroorzaken zulke plannen een stormloop.

Het idee is vooral populair in Azië. Zo lanceerde het Japanse All Nippon Airways vorige maand een vlucht van 90 minuten tussen Narita Airport en Narita Airport. Op de vlucht, die normaal gezien tussen Tokio en Honolulu vliegt, kregen de passagiers een Hawaïaanse behandeling met eten en drinken.

Ook Royal Brunei Airlines vloog vorige maand in 85 minuten rond de kustlijn van het Zuidoost-Aziatische eiland Borneo. De vijf vluchten, met brunch en commentaar van de piloot, raakten in twee dagen tijd uitverkocht. En er zouden nog 300 mensen op de wachtlijst staan.

‘Ik mis vliegtuigeten’

De reden voor de immense populariteit van dit concept in Azië is vooral de lage coronabesmettingsgraad. Singapore heeft sinds maart 57.500 gevallen, in Brunei zijn er zelfs maar 145, waarvan 139 al hersteld zijn.

Maar daarnaast blijken ook veel mensen het vliegen te missen. ‘Ik zou ervoor betalen, want ik mis reizen. En het hele proces van inchecken, het eten aan boord en uiteraard de warmte van het vliegtuigpersoneel’, zegt de Singaporese Suzanna Low aan de zakenzender CNBC.

‘Singapore is een eiland waardoor ik gewend ben om te vliegen, dus ik mis het absoluut’, reageert Leithen Francis, een Australiër die al 19 jaar in Singapore woont.

Alternatieve inkomsten

Voor luchtvaartmaatschappijen is het dan weer een goeie manier om geld te verdienen in een tijd waar reizen zo goed als stilligt. ‘Mensen betalen nu voor vakanties in eigen land, dus het idee was om zo’n vakantie van start te laten gaan met een vlucht’, zegt Stefan Wood, directeur bij Singapore Air Charter, die het idee aan Singapore Airlines voorstelde.

De hele luchtvaart is zwaar getroffen door de coronacrisis, die vliegen bijna nutteloos heeft gemaakt. De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines moest 290 miljoen euro lenen bij de Belgische overheid om te kunnen overleven.

Binnenlandse vluchten

In het buitenland konden een hoop luchtvaartmaatschappijen wel nog rekenen op binnenlandse vluchten. Die zijn voor het grootste deel blijven doorgaan of toch tenminste onlangs opnieuw opgestart. Vooral in Azië, dat grotendeels uit eilanden bestaat, is dat een courante praktijk.

Singapore Airlines doet echter geen binnenlandse vluchten, waardoor het een van de zwaarst getroffen Aziatische luchtvaartmaatschappijen is. Ze bevestigde dat het plan op tafel ligt, maar gaat er voorlopig nog niet mee door.

Meer