Coronacrisis dwingt moederbedrijven van Peugeot en Fiat tot aanpassing fusieplannen

De Franse autobouwer PSA Group en zijn Italiaans-Amerikaanse sectorgenoot Fiat Chrysler Automobiles (FCA) hebben de modaliteiten van hun geplande fusie herzien. Dat hebben beide bedrijven bevestigd. De maatregelen zouden volgens waarnemers de financiële positie van Stellantis, de toekomstige fusiegroep van de twee autobouwers, moeten versterken.

Volgens het nieuwe akkoord zou onder meer zijn bepaald dat PSA Group niet langer meer zijn belang in het bedrijf Faurecia, fabrikant van onderdelen voor de autosector, zou verkopen. Anderzijds zou Fiat Chrysler een gedeelte van een speciaal dividend schrappen.

Corona

De autosector is door de coronacrisis zwaar geraakt. De uitbraak van het virus heeft ook de prestaties van PSA Group en Fiat Chrysler onder druk gezet. Dat dreigde ook belangrijke gevolgen te hebben voor Stellantis, het toekomstige fusiebedrijf waarin de twee autobouwers hun activa zullen samenvoegen. PSA Group en Fiat Chrysler krijgen in Stellantis elk een belang van 50 procent.

Onder meer werd beslist dat Fiat Chrysler zijn bijzonder dividend voor de aandeelhouders zou verminderen. Toen tot de fusie werd besloten, werd afgesproken dat Fiat Chrysler aan zijn aandeelhouders een bijzonder dividend van 5,5 miljard euro zou uitbetalen. Dat pakket wordt nu echter tot 2,9 miljard euro herleid.

Anderzijds zal PSA Group zijn belang van 46 procent in Faurecia – waarvan de waarde geraamd wordt op 5,9 miljard euro – niet langer verkopen, maar onder alle aandeelhouders van Stellantis verdelen.

Synergievoordelen

‘Door deze aanpassingen zullen Fiat Chrysler en PSA Group 2,6 miljard euro meer financiële reserves hebben om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen,’ luidt het.

Bovendien is overeengekomen dat voor de afronding van de fusie tot een mogelijke uitkering van een dividend van 500 miljoen euro voor de aandeelhouders van beide autobouwers zou kunnen worden overgegaan. Dat bedrag zou echter ook nog vervangen kunnen worden door een uitbetaling van 1 miljard euro nadat de samensmelting officieel tot stand is gekomen.

De verdere elementen van het fusieplan blijven wel behouden. De verwachte synergievoordelen van de samensmelting worden wel opgetrokken van 3,7 miljard euro tot meer dan 5 miljard euro. De fusie zou begin volgend jaar zijn gepland, zoals ook oorspronkelijk was voorzien.

Meer