‘Malafide transportbedrijven omzeilen nieuwe Europese wetgeving rond rij- en rusttijden’

Malafide transportbedrijven proberen nu al, amper een maand na het in voege treden van de strengere Europese wetgeving rond rij- en rusttijden, die te omzeilen. Dat zegt de socialistische transportvakbond BTB.

De bedrijven zouden hun chauffeurs een document laten ondertekenen waarin die verklaren niet te willen terugkeren naar hun eigen woonplaats of naar de thuisbasis van de werkgever. De vakbond ontving al een aantal meldingen hierover en verwittigde de inspectie. ‘Meer controles en strenge boetes zijn nodig’, aldus adjunct-vakbondssecretaris Tom Peeters.

Nieuwe wetgeving

Op 20 augustus trad het zogenaamde Europees mobiliteitspakket in voege waardoor de rij- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs in Europa worden verstrengd. Het gaat om een aantal maatregelen waaronder de verplichting dat een chauffeur binnen elke periode van vier opeenvolgende weken naar de thuisbasis van zijn werkgever of zijn eigen woonplaats moet terugkeren. Ook het nemen van de lange rust in de vrachtwagen is voortaan verboden.

Voor het BTB is deze strengere wetgeving belangrijk in de strijd tegen sociale dumping in de transportsector. Sommige chauffeurs leefden maandenlang in hun truck, weg van hun familie. Maar enkele weken later blijkt dat bepaalde transportbedrijven al de regels trachten te omzeilen door hun chauffeurs een document te laten ondertekenen.

Tegen sociale dumping

Volgens de werkgevers is er geen ’terugkeerplicht’, maar een ’terugkeerrecht’, waaraan de werknemer dus zou kunnen verzaken. Maar dat klopt niet volgens de BTB. ‘We hebben al weet van minstens twee bedrijven die hun Roemeense chauffeurs dergelijk document voorlegden. We hebben klacht ingediend bij de Belgische inspectiediensten’.

De vakbond hoopt dat die hiertegen gaat optreden, door uitgebreid te controleren en te beboeten, liefst op Europees niveau. ‘Het is uitermate belangrijk dat controle en handhaving onmiddellijk en massaal gebeurt. De lange rust nemen in de vrachtwagen is en blijft verboden, ongeacht of de chauffeur nu terugkeert of niet’.

Meer