Direct naar artikelinhoud
AchtergrondMode-industrie

Modepaus Edouard Vermeulen: ‘Ik zal blij zijn als we volgend jaar een after-coronaparty kunnen geven’

Edouard Vermeulen: ‘Ik vrees dat 80 procent van de modebedrijven omvalt als de huidige situatie nog een halfjaar doorgaat.’Beeld vincent duterne/photo news

Verandert corona de wereld van de haute couture voorgoed? Edouard Vermeulen, grote man van het Belgische modehuis Natan, denkt van wel. ‘De overdaad, de vele shows. Het was een onhoudbaar systeem.’

Edouard Vermeulen (63) laat aan de vooravond van de Amsterdam Fashion Week (AFW) in zijn ziel kijken. De Belgische hofleverancier, die zichzelf sinds 2017 baron mag noemen, is blij dat hij met zijn modehuis Natan opnieuw zijn collecties kan tonen. Ondanks de beperkingen mag Vermeulen, die overigens ook de lievelingsontwerper is van de Nederlandse koningin Máxima, in het Eye Filmmuseum vrijdag zijn voorjaars- en zomercollectie 2021 voorstellen. 

De modewereld wordt hard geraakt door het coronavirus. Luxemerken als Gucci, Dior en Louis Vuitton zien hun winsten verdampen en ook Vermeulen geeft toe dat de crisis niet al te lang meer moet duren. De collectie van Natan hangt in ruim honderd winkels in België, Nederland, Frankrijk en Engeland die door corona verschillende maanden gesloten bleven. 

Minder trouwjurken

“Wij hebben best wat vet op de botten, maar ik vrees dat 80 procent van de modebedrijven omvalt als de huidige situatie nog een halfjaar doorgaat. Ook wij merken dat de verkopen niet te vergelijken zijn met vorig jaar. Dat zie je ook terug in onze winkels in met name de grote steden, die trekken minder klandizie. En we ontwerpen fors minder trouw- en galajurken. Ik zal blij zijn als we volgend jaar een after-coronaparty kunnen geven.” 

Natan, een huis dat teruggaat tot 1930, is sinds 1983 in handen van Edouard Vermeulen. Hij volgde aanvankelijk een opleiding interieurvormgeving aan Sint-Lucas in Brussel. Maar toen hij voor het huwelijk van zijn broer de feesttent aankleedde en enkele jurken ontwierp, zou hij zich voortaan op de mode toeleggen. Door die lange geschiedenis heeft Natan een spaarpotje. De omzet vorig jaar was 12 miljoen euro en het huis is winstgevend. Maar Vermeulen let op de kleintjes, liet hij de voorbije zomer al optekenen. “We zijn voorzichtig met de stock en aan mijn personeel zeg ik: ‘Geen 120 meter stof kopen als je maar 100 meter nodig hebt.’ Ze gaan daar goed mee om”, zei hij aan Het Laatste Nieuws. Natan heeft  zo’n vijftig mensen in dienst. 

Edouard Vermeulen: 'De meeste mensen in dit vak willen dat mode weer bijzonder wordt.'Beeld vincent duterne/photo news

Tien shows per jaar

De coronacrisis zette ook Vermeulen aan het denken over de toekomst van de mode-industrie. “De jongste generaties denken bewuster na over de kleding die ze kopen. Ze zijn kritischer als het gaat om het duurzame karakter van stof. Zij hoeven niet elke maand een nieuwe outfit. Met Natan houden wij daar ook rekening mee, we ontwerpen creaties die tijdlozer zijn. Ver van de fast fashion. Daar is behoefte aan en ik sta achter die ontwikkeling. De overdaad, de vele shows met de uitzinnige decors, het was een onhoudbaar systeem. We moeten minder produceren en ook minder uitverkoop houden. Natan kan overleven met een vierde van de collectie, die tijdloos blijft en niet in de uitverkoop gaat. Op die manier houden we ook minder voorraad over.”

Edouard Vermeulen is niet de enige ontwerper die wil minderen. Zo komt Gucci voortaan nog maar twee keer per jaar met een nieuwe collectie. Ook andere modehuizen beperken het aantal shows tot twee. Alle precollecties, tussenseizoenen en andere shows worden geschrapt.

Of de modewereld ná de coronacrisis weer in oude gewoonten vervalt, is de vraag. Vermeulen: “Er moet geld worden verdiend, het gaat om veel banen. Toch denk ik dat de pandemie structureel iets heeft veranderd. De meeste mensen in dit vak willen dat mode weer bijzonder wordt en niet na een paar keer dragen wordt weggegooid. Als dat kan door duurzamere collecties en zonder de stress van bij wijze van spreken tien shows per jaar, dan hebben we al veel gewonnen.” In de woorden van Vermeulen: luxe moet mensen doen dromen, maar dat kan ook door service, kwaliteit en ethiek. Het snobisme en dat altijd maar blijven gaan voor meer en duurder, zal verdwijnen.