Scandinavische shoppingcentra lossen het laatste kilometer-dilemma op

De laatste kilometer: de heilige graal van het delivery-model, heeft nog altijd geen oplossing. Hoe houden we de kosten laag om producten helemaal tot bij de klant te krijgen? Een Scandinavisch concern bekijkt de zaken vanuit de andere richting.

U kent Citycon Oyi misschien niet, maar in Scandinavië bezit het concern meer dan 40 shoppingcentra. Daar bouwt het bedrijf een nieuw systeem uit, click-en-collect, waarvan de CEO gelooft dat het dat dilemma van de laatste kilometer oplost. Laat de klant tot bij u komen.

Een heel shoppingcentrum in een klik

Natuurlijk bestaan er genoeg ophaalpunten en dergelijke, maar bij Citycon combineren ze het shoppingcentrum met het ophaalpunt en het online winkelen. U winkelt online, in de winkels van het shoppingcentrum. En u kan de buit vervolgens daar gaan ophalen.

Citycon is niet heel zwaar geraakt door de crisis. Het grootste deel van haar producten in de shoppingcentra, zijn noodzakelijke items. Slechts een kwart van het aanbod is bijvoorbeeld mode of schoonheidsproducten. Maar de eerste versie van het collect-systeem is wel gelanceerd tijdens de coronacrisis, dat verklaart wellicht een deel van het succes.

Een klik-en-ophaalsysteem geeft volgens Citycon de klanten een goede reden om nog naar de shoppingcentra te komen. ‘Ik denk niet dat e-commerce ooit volledig het winkelen in de winkelstraat zal vervangen’, zegt CEO F. Scott Ball aan persagentschap Bloomberg.

Nog een jaar wachten

De volgende uitdaging voor Citycon ligt er hem in om winkeliers aan te trekken die mee in het project willen stappen. ‘Het volledige project uitrollen, waarbij ik echt online bestel uit elke winkel in het shoppingcentrum en dat in mijn koffer laat leveren, daarop is het nog een jaar wachten’, zegt Ball.

Tot dan wil Citycon investeren in immobiliën. In de buurt van de winkelcentra moeten er ook woningen komen. Die moeten tot een derde van de omzet van Citycon worden, met twee derde van de omzet uit winkelcentra, online en offline.

Meer