Australische wijnindustrie overleeft horrorjaar: ‘De algemene vraag en wijnconsumptie bleef positief’

Wekenlange, werkelijk Luciferiaanse, bosbranden en daar als bonus nog de pandemie van Covid-19 bovenop, met lockdowns van staten en zelfs steden (zoals Melbourne), een kwakkelende horeca en snel krimpend toerisme: de Australische wijnindustrie leek op een ongezien horrorjaar af te stevenen. Maar Down Under is duidelijk nog niet down.

Want de recente statistieken van de belangenorganisatie Wine Australia ogen toch nog beter dan verwacht, ook al kreeg vooral de export in de tweede helft van het financiële jaar 2019-2020 wel een ferme klap te incasseren.

Online rukt op

Een gemengd rapport kortom. Enerzijds groeide de gemiddelde waarde van de wijnexport zelfs tot omgerekend 2,41 euro per liter, het hoogste waardepijl sinds 2004-2005. Anderzijds daalde de totale waarde van de export met 1% tot 2,8 miljard Australische dollar (1,73 miljard euro), ‘als gevolg van alle maatregelen wereldwijd om Covid-19 in te dammen’, analyseert Wine Australia.

De groei bleef sterk in de eerste twee kwartalen van de referentieperiode en vertoonde zelfs verbeteringen ten opzichte van het voorgaande boekjaar, maar de export moest toch een sterke terugval in de tweede jaarhelft slikken.

Tegen het einde van het derde kwartaal, dat eindigde in maart 2020, bijvoorbeeld, daalde de export met 7% qua waarde, vergeleken met het voorgaande jaar. En hoewel deze cijfers in het vierde kwartaal, tot eind juni, weer herstelden, klopten de resultaten nog steeds 4% lager af dan tijdens de referentieperiode van het fiscale jaar 2019.

Voor CEO Andreas Clark is er echter geen reden tot paniek: ‘De Covid-19-pandemie veroorzaakte inderdaad een tot dan ongekende verstoring van de wijnmarkten over de hele wereld, onder meer met de sluiting van restaurants, cafés en bars, maar de algemene vraag en wijnconsumptie bleef positief op de exportmarkten.’

‘De grootste impact was op de manier waarop consumenten in deze periode wijn hebben gekocht, namelijk met de sluiting van het lokale kanaal en een verschuiving naar meer wijnaankopen online.’ Een evolutie die we ook in België ervoeren.

Het volume van geëxporteerde Aussie-wijn is eveneens afgenomen, hoewel dit ook gedeeltelijk het gevolg is van de kleinere oogsten die Australië in de loop van 2018, 2019 en 2020 realiseerde. Het oogstvolume voor 2020 blijkt zelfs het ‘magerste’ van de voorbije 10 jaar.

Wijngaard in McLaren Vale, Zuid-Australië
Een wijngaard in McLaren Vale, Zuid-Australië. – Isopix

116 afzetmarkten

Een gematigd optimistisch geluid op het exportfront, want Australische wijn wordt momenteel nog steeds verscheept naar 116 landen. En vooral, los van de ups & downs, blijkt de export richting Europa het voorbije jaar vooral in waarde met 3% gestegen, het hoogste niveau sinds 2011-2012. Er wordt door de consumenten dus (iets) meer betaald voor de gemiddelde fles Australische wijn.

De meest dorstige afzetmarkten daarbij zijn het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië. Positief, ook al is Azië, met China als grote slokop, al jaren veel belangrijker geworden voor de Australische wijnindustrie dan het oude vertrouwde Europa (zie verder).

Maar ook Down Under beseft de overheid dat de sector nood heeft aan subsidies om de ‘gaten’ op te vullen die Covid-19 heeft geslagen. Zo lanceerde de regering er haar ‘Export and Regional Wine Support Package’, een voorlopig eenmalige enveloppe waarin 50 miljoen Australische dollar (31 miljoen euro) steekt, bedoeld om de export te stimuleren en ook het wijntoerisme een duw in de rug te geven.

De 5 belangrijkste Aussie-exportmarkten in waarde:

  1. Mainland China (+0,7%, waarde: 1,1 miljard Australische dollar)
  2. Verenigde Staten (-0,4% , waarde: 430 miljoen Australische dollar)
  3. Verenigd Koninkrijk (+3%, waarde: 383 miljoen Australische dollar)
  4. Canada (+6%, waarde: 186 miljoen Australische dollar)
  5. Singapore (+13%, waarde: 98 miljoen Australische dollar)
Meer