De jacht op schaal: maaltijdbezorger Delivery Hero lijft Latijns-Amerikaanse concurrent in

Niet enkel Just Eat Takeaway is op overnamejacht. Ook concurrerende maaltijdbezorger Delivery Hero sluit deals alsof het een lieve lust is, met een recentste aankoop op de Latijns-Amerikaanse markt.

Het Duitse Delivery Hero maakte woensdagavond bekend dat het voor 230 miljoen euro de activiteiten van Glovo binnenhaalt. Op die manier zet de maaltijdbezorger voet aan land in Peru, Ecuador, Costa Rica, Honduras en Guatemala. In Argentinië, Panama en de Dominicaanse Republiek, waar Delivery Hero al actief was, versterkt het bedrijf zijn positie.

De maaltijdbezorger is al langer op jacht. Eind vorig jaar nam het sectorgenoot Woowa Brothers uit Zuid-Korea over voor ongeveer 3,6 miljard euro. In augustus sloot Delivery Hero nog een deal met een andere Aziatische rivaal: Coupang, dat met Baemin een belangrijke en populaire bezorgapplicatie op zak heeft. En in de Verenigde Arabische Emiraten kocht Delivery Hero InstaShop voor 360 miljoen dollar.

Intrede in DAX

Delivery Hero zag het levenslicht in 2011 en heeft meer dan 300.000 restaurants onder zijn vleugels. Er zijn 25.000 mensen aan de slag bij het bedrijf, daarvan werken er 1.300 op het hoofdkwartier in Berlijn. Opvallend genoeg is de maaltijdbezorger niet actief in eigen land, want het verkocht zijn Duitse activiteiten in 2018 aan wereldmarktleider Just Eat TakeAway.

Beide maaltijdbezorgers hebben gemeen dat ze een gelijkaardige strategie nastreven. Door de verschroeiende concurrentie kampt de industrie met flinterdunne marges, waardoor schaalgrootte verkrijgen de enige weg naar winstgevendheid is. De mondiale ambities van Delivery Hero vallen ook samen met de intrede in de Duitse sterindex DAX. De Duitse maaltijdbezorger neemt het plekje van de gevallen techparel Wirecard in.

Meer