De Lijn zet grote bestelling van bijna 1.000 elektrische bussen stop

De Lijn heeft een aanbesteding voor 970 elektrische bussen deze zomer stopgezet, weet De Tijd. De vervoermaatschappij gaat die nu naar alle waarschijnlijkheid opnieuw uitschrijven om de kosten beter te spreiden.

Vorige week stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) met veel bombarie de eerste e-bus van De Lijn voor, als eerste grote wapenfeit om de ambities rond elektrificatie waar te maken. Eind vorig jaar keurde de raad van bestuur een aanbesteding goed voor 970 elektrische bussen en de bijhorende laadinfrastructuur.

Gespreid uitschrijven

Maar er blijkt zand in de motor te zitten. In alle stilte heeft De Lijn de aanbestedingsprocedure tijdens de zomer stopgezet, om ’technische operationele, financiële en strategische redenen’. Volgens de krant De Tijd wil De Lijn de verschillende loten op verschillende tijdstippen uitschrijven, zodat de financiële verplichtingen gespreid worden en er niet één sterke constructeur alles binnenhaalt.

Wel is het nog altijd de bedoeling om de elektrische bussen vanaf 2023 op de weg te sturen. ‘De theoretische vertraging van een paar maanden bij de start van het aanbestedingstraject zal zeker worden teruggewonnen in de verdere fases’, zegt woordvoerster Karen Van der Sype in de krant. Bovendien is de strenge deadline om ‘uiterlijk in 2025 de stadskernen alleen nog emissievrij te bedienen’ opgenomen in het Vlaams regeerakkoord.

Meer dan 1 miljard euro

De financiering blijft echter een vraagteken. Minister Peeters wil ervoor zorgen dat de eerste financiële middelen bij de eerste bestelling in 2021 klaarstaan, maar daarvoor moet de Vlaamse regering nog een deconsolidatie regelen. Uit het jaarverslag van De Lijn blijkt dat er 608 miljoen euro nodig is voor de vloot en 540 miljoen euro voor de laadinfrastructuur en aanpassingswerken.

Tot nog toe had het proefproject rond e-bussen heel wat voeten in de aarde. In 2017 kondigde De Lijn aan om binnen de twee jaar een twintigtal e-bussen in dienst te nemen in enkele grootsteden. Enkel in Leuven rijden die exemplaren al effectief rond. In Gent werd het proefproject – onder druk van het stadsbestuur – geschrapt door een gebrek aan geschikte locatie voor laadpalen.

Meer