Direct naar artikelinhoud
AchtergrondDuurzame mobiliteit

CEO met groenste wagenpark: ‘Enkel nog ‘zero emissie’-bedrijfsauto’s in 2026? Onrealistisch’

Planet Group-CEO Sam Baro haalde twee jaar geleden het nieuws, omdat zijn bedrijf het groenste wagenpark van het land had. Van de 50 BMW i3's die hij toen had aangekocht, staan er vandaag 10 à 15 ongebruikt op de parking.Beeld Wannes Nimmegeers

Tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens ‘broeikasvrij’ — lees: volledig elektrisch — zijn. Daarover zijn de zeven partijen die samen een Vivaldi-regering willen vormen, het eens. Te ambitieus, vreest Sam Baro, een CEO die twee jaar geleden pionierde met ‘de grootste elektrische bedrijfsvloot van het land’. ‘Van de 50 elektrische auto’s die wij hebben, staan er 10 à 15 stil in onze garage. Veel personeelsleden willen ze niet.’ 

Van de naar schatting 660.000 bedrijfswagens die eind vorig jaar rondreden in ons land, waren er amper 12.000 volledig elektrisch. Uit de gelekte onderhandelingsnota van preformateurs Egbert Lachaert (Open Vld) en Conner Rousseau (sp.a) blijkt dat de Vivaldi-partners dat over zes jaar compleet anders willen zien. Vanaf dan zouden er alleen nog ‘zero emissie’-bedrijfsauto’s mogen bijkomen. De maatregel moet ons land helpen om de Europese klimaatambities te halen. Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot met 55 procent afgenomen zijn.

“Een volledig groen wagenpark in 2026? Ik hoor het graag, maar het lijkt me niet realistisch”, reageert Sam Baro, CEO van Planet Group. Dat bedrijf is actief in IT, hr en ‘medical staffing’, en stelt 700 mensen tewerk. Twee jaar geleden scoorde Planet Group een fraaie primeur: na de aankoop van 50 elektrische BMW i3’s had het plots de grootste elektrische bedrijfsvloot van het land. Eén derde van het wagenpark was 100 procent elektrisch.

“Andere bedrijven verklaarden ons voor gek”, blikt Baro terug. “Maar we wilden absoluut het goede voorbeeld geven op het vlak van ecologie. We hebben een groen imago en vonden dat we een voortrekkersrol moesten spelen.”

Obstakels

De vergroeningsoperatie kostte handenvol geld, geeft Baro toe. “Volledig elektrische wagens waren dan wel voor 120 procent fiscaal aftrekbaar (sinds begin dit jaar is dat 100 procent, red.), ze waren én zijn nog altijd veel duurder dan wagens met benzine- of dieselmotoren. Daarnaast hebben we ook fors geïnvesteerd in laadinfrastructuur. Bij elke werknemer die voor een elektrische wagen koos, werd er thuis — als er plek was, tenminste — een laadpaal geplaatst.”

Planet Group koesterde steile ambities. Het wagenpark zou jaar na jaar verder blijven vergroenen, om tegen 2024 enkel nog e-auto’s aan te bieden. Maar de teller is op 50 blijven steken, op een totaal van 400 bedrijfswagens. “En dat zal voorlopig ook zo blijven”, geeft Baro toe. “Helaas, moet ik zeggen. Want ik ben er nog altijd rotsvast van overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst is. Maar we zijn op heel wat obstakels gebotst. Het bereik van elektrische auto’s is nog te beperkt én in ons land zijn er nog altijd onvoldoende laadpunten. Veel van onze medewerkers zijn vaak en lang op de baan. Wanneer zij met de elektrische wagen gewoonweg niet op hun bestemming geraken, dan is het logisch dat ze afhaken. Van de 50 BMW i3’s die we hebben, staan er ondertussen 10 à 15 stil op onze parking.”

Te snel, te duur

Ook mobiliteitsorganisatie Touring heeft zo z’n bedenkingen bij het plan. Het vreest, net als Baro, dat er over zes jaar nog altijd niet genoeg laadpalen zullen zijn. “Je moet consumenten ook de tijd geven om zich hierop voor te bereiden”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. “Tal van bestuurders kunnen hun voertuig niet makkelijk opladen, omdat ze bijvoorbeeld op een appartement wonen zonder garage of andere mogelijkheid tot laadpunt, of omdat hun werkgever geen eigen parkeerplaatsen heeft.”

Bovendien zullen de prijzen van elektrische voertuigen voor veel bedrijven te hoog blijven, klinkt het nog. «Misschien moeten we de ondernemingen eerst de kans geven om uit deze economische crisis te geraken.» Het zou volgens Touring veel beter zijn om de deadline op 2030 te leggen, en dan naast puur elektrische ook nog (plug-in)hybrides toe te laten als bedrijfswagens.