Amerikaans productiehuis werkt aan realityshow met als hoofdprijs reis naar het internationaal ruimtestation

Wie in tegenstelling tot de superrijken geen geld heeft om een privévlucht te betalen naar de ruimte, krijgt binnenkort de kans om via een realityshow naar het internationaal ruimtestation ISS te reizen. Dat is alvast het opzet van het productiehuis Space Hero.

Het programma wordt gemaakt door Propagate, dat al enkele succesvolle Amerikaanse adaptaties maakte van populaire Britse shows als ‘The Office’ en ‘Who Wants To Be A Millionaire’. Het is de bedoeling dat de winnaar van het programma in 2023 voor tien dagen naar het ISS mag.

Dat het de makers menens is, moet blijken uit het feit dat er wordt samengewerkt met start-up Axiom Space. Dat bedrijf werd in 2016 opgericht door de voormalige verantwoordelijke voor het ISS-programma bij de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.

Deal met SpaceX

Axiom haalde eerder dit jaar het contract binnen om de eerste private module voor het ISS te bouwen en heeft ook een deal met SpaceX om privé-astronauten op te leiden voor commerciële vluchten in 2021. En nu komt daar dus het trainen van de winnaar van het programma van Space Hero bij.

Het is niet echt duidelijk hoe de realityshow er zou uit zien. ‘De serie zal de wereld afzoeken naar een gewone burger met een grote liefde voor ruimtevaart’, klinkt het vaag in een persbericht. ‘Space Hero biedt een kans voor eender wie, met eender welke achtergrond, om de eerste wereldwijd gekozen ruimtevaarder te worden in het ISS.’

De interesse van Hollywood in het internationale ruimtestation is niet nieuw. Eerder dit jaar bevestigde NASA nog dat het in gesprek was met filmster Tom Cruise om een (deel van een) film te draaien aan boord van het ISS.

Meer