Lokaal bestuur Aalter

Ouderwets handwerk om fundering Aalter station aan te leggen: met spades, emmers en katrollen

In het station van Aalter wordt een funderingssleuf volledig met de hand uitgegraven. Infrabel verdubbelt daar de sporen, van 2 naar 4.  Daarvoor moeten onder meer de perrons opgehoogd worden. Manueel graven heeft het voordeel dat het treinverkeer niet stilgelegd moet worden. 

Tegenwoordig gaat alles machinaal. Maar af en toe blijkt handwerk toch nog de beste oplossing te zijn. Zoals in station Aalter-centrum. Daar zijn ze de voorbije maanden druk bezig met grote werken aan een derde en vierde bijkomend spoor. Die verdubbeling is nodig om de capaciteit van de spoorlijn tussen Gent en Brugge te verhogen. Om de nieuwe sporen te kunnen bouwen moeten de perrons verhoogd worden, de onderdoorgang vernieuwd en komen er ook toegangshellingen. 

(lees verder onder de foto)

O, C'est beau!

Met de handen

Maar Infrabel en NMBS willen de reizigers en het treinverkeer tijdens de werken niet storen, dus gebeuren de werken manueel. De fundering van de toegangshelling wordt aangelegd volgens de techniek  van de "beschoeide sleuf". Dat wil zeggen dat alles manueel wordt uitgegraven. De grond die uit de sleuf wordt gehaald wordt met emmers via een katrol naar boven gebracht. Als dat gebeurd is, wordt er wapening geplaatst en wordt de sleuf volgestort met beton. Zo kan een ondergrondse betonnen wand gebouwd worden zónder een bouwput te graven.

Infrabel en NMBS willen met het verdubbelen van de sporen het comfort van de reizigers verhogen. Tegen midden 2021 moeten perrons 3 en 4 afgewerkt zijn. Vanaf maandag 21 september zijn de perrons opnieuw bereikbaar voor voetgangers via de Spoorweglaan.

O, C'est beau!

Meest gelezen