“Voedingsindustrie komt eigen beloftes rond overgewicht bij kinderen niet na”

© Shutterstock

De voedingsindustrie beloofde tien jaar geleden mee de strijd aan te gaan met het toenemende overgewicht bij kinderen. “Anno 2017 blijkt het initiatief niet meer dan een loze belofte”, Dat zegt doctoraatsstudente Evy Neyens van de Katholieke Universiteit Leuven (KUL).

lla

Uit het doctoraatsonderzoek blijkt dat de Europese voedingsindustrie hun eigen initiatief met de voeten treden. “Grote voedingsbedrijven zoals Mars, Unilever, Kellogg’s en Kraft Foods ontwikkelden tien jaar geleden de EU Pledge, een vrijwillig initiatief waarin de kindgerichte marketing van fast food en andere ongezonde voeding aan banden wordt gelegd”, staat te lezen op de blog van de Leuvense universiteit.

Het verdrag werd meer dan eens aangescherpt en wie de richtlijnen ondertekende, zou geen reclame maken voor ongezonde voeding en dranken bij kinderen. Maar bij het formuleren van de richtlijnen, werd ruimte gelaten voor achterpoortjes. “De richtlijnen gelden enkel voor reclame via mediakanalen waarvan minstens 35 procent van de doelgroep uit kinderen jonger dan twaalf jaar bestaat. Dat houdt in dat McDonald’s reclame mag maken voor hun Happy Meal tijdens de kijkspits vermits deze periode niet kindgericht is.”

Ook mogen voedingsmerken reclame maken voor hun producten als er wordt voldaan aan bepaalde gezondheidsvoorwaarden zoals omschreven in de ‘EU pledge Nutrition Criteria’. “Ook die criteria zijn het resultaat van zelfregulering en houden geen rekening met wetenschappelijke richtlijnen rond gezonde voeding. Zo mag een graankoek tot 35 gram suiker per 100 gram bevatten en wordt het toch nog als gezond bestempeld.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen