Zalando gaat tweedehands verkopen: België krijgt ‘pre-ownedcollectie’

Vanaf oktober krijgt ons land een ‘pre-ownedaanbod’ op het Duitse modeplatform Zalando. Via die weg zullen klanten alle tweedehandskleding kunnen aankopen en -verkopen, schrijft de krant Het Laatste Nieuws maandag.

Waarover gaat het? Op maandag lanceert de grootste online modesite van Europe een ‘pre-ownedaanbod’ in Spanje en Duitsland en vanaf oktober volgt ons land als derde. ‘België staat vooraan om deze nieuwe categorie te lanceren, omdat we er de voorbije jaren al veel vragen kregen om gedragen spullen toe te voegen aan ons assortiment’, verklaart Zalando Benelux-topvrouw Jacintha de Graaf de beslissing in de krant.

Pre-owned? Zalando kiest er bewust voor om niet het bekende ’tweedehands’ te gebruiken, maar schudt een Engelstalig alternatief uit de mouw. ‘Tweedehands wordt al in veel categorieën naast mode gebruikt, en dat houdt soms ook een waardeoordeel in. Terwijl wij net willen benadrukken dat het gaat om heel kwalitatieve kleding en schoenen, en ook een selectief assortiment. Het is geen gigantische berg kleren of afgedragen spullen met hier en daar een gat in.’

Hoe werkt het?

  • In het ‘pre-ownedgedeelte’ van de website zal u alle artikelen kunnen vinden die Zalando ooit verkocht. Staat het kledingstuk daar niet tussen, dan kan u de merkkleding ook zelf toevoegen.
  • Met behulp van een foto van uw kledingstuk bepaalt Zalando of het dat artikel accepteert of niet. ‘We laten alleen items toe die er nog zo goed als nieuw uitzien’, zegt de Graaf.
  • Als het verkoopwaardig lijkt, doet een slim algoritme van Zalando een prijssuggestie. ‘Die technologie kijkt naar de vraag naar het merk, het soort artikel en de verwachting hoe snel iets wordt verkocht.’
  • Gaat de klant daarop in, dan krijgt hij of zij een retourlabel om het kledingstuk bij Zalando te bezorgen. Daar checken medewerkers nog eens of het artikel aan alle kwaliteitseisen voldoet.

Slim? Van zodra het tweedehands kledingstuk online staat, hoeft de eigenaar er zich niets meer van aan te trekken. De klant ‘krijgt een Zalando-tegoedbon of de kans om het bedrag te doneren aan het Rode Kruis of WeForest’, besluit de Graaf. Die strategie om geen écht geld uit te betalen, is meteen goed gezien, want het zorgt voor motivatie om opnieuw bij Zalando te shoppen.

Lees ook: Lockdowns legden Zalando geen windeieren: omzet lag kwart hoger dan normaal

Meer