Een Duitse hogesnelheidstrein (ICE)
Volledig scherm
Een Duitse hogesnelheidstrein (ICE) © EPA

Duitse minister roept op tot pan-Europees net voor hogesnelheidstreinen: Brussel-Barcelona in circa 8 uur

Met de trein van Brussel naar Berlijn, Barcelona, of zelfs naar Warschau, in een sneller tempo dan de tijd die het nu vergt. De Duitse minister van Transport Andreas Scheuer heeft maandag op de - virtuele - Europese top van ministers van Transport zijn plannen uit de doeken gedaan om de vergane Trans-Europ-Express (TEE) nieuw leven in te blazen, maar dan wel met hogesnelheidstreinen. Voor België zijn de stations van Brussel, Luik en Antwerpen opgenomen in de plannen.

8 reacties

  • bob jansens

    4 jaar geleden
    allemaal te betalen door de belastingbetaler, maar de treinen van de belastingbetaler (dwz binnenlandse treinen) dienen wel meer te betalen voor het gebruik van het spoor dan al die commerciële hogesnelheidstreinen en krijgen een lagere prioriteit (lees zullen sneller aan de kant gezet worden om een commerciële hogesnelheidstrein di e te laat is door te laten). Als Europa een hogesnelheidsnet wil, dan moet Europa daar maar zelf in investeren zonder gebruik te maken van het binnenlandse net
  • Uto Tromp

    4 jaar geleden
    Ik heb er niets op tegen als het maar goedkoper wordt dan vliegen. Dan heb ik er wel een paar uurtjes meer voor over.
  • Cyriel Claessens

    4 jaar geleden
    Het is nu natuurlijk bon ton om tegen vliegen te zijn omdat het te vervuiend is, maar het zou interessant zijn om de uitstoot van een aerodynamisch lichtgewicht vliegtuig eens te vergelijken met die van een lompe hogesnelheidstrein. Als je dan ook de CO2 uitstoot voor de aanleg van de spoorlijnen in rekening brengt en de overlast/natuurschade langs de 2000km lange spoorlijn, denk ik dat het vliegtuig de betere optie is.
  • Tom De Winter

    4 jaar geleden
    vliegen is goedkoper en sneller
  • Etienne Callebout

    4 jaar geleden
    Ja wel ,maar dan wel goedkoper en Een veel betere verkoop en reservatie model meer op dag dagelijks gebruik niet reserveren maanden voordien maar real time .