Desinformatie wordt centraal gegeven in Amerikaanse presidentsverkiezingen

Desinformatie zal – net als in 2016 – opnieuw een buitenproportionele rol zal spelen in de strijd om het Witte Huis. Een lawine van foute berichtgeving, ‘fake news’ en gemonteerde video’s overspoelt de Amerikaanse kiezers. Google, YouTube, Whatsapp en Facebook spelen de hoofdrol in de verspreiding van deze nepberichten.

De progressieve denktank American Economic Liberties Project (AELP) publiceert deze week in dat verband een rapport dat vernietigend uitpakt voor Google en Facebook.

AELP: ‘Deze platformen beïnvloeden de gebeurtenissen in de wereld door het verspreiden van nepnieuws tijdens nationale verkiezingen en een globale pandemie, door het helpen vormen en organiseren van haatgroepen en het assisteren bij het aanzetten tot genocide in Myanmar.’

Berichten circuleren als zou de 90-jarige Amerikaans-Hongaarse miljardair George Soros ‘aan het hoofd staan van een globaal ‘Deep State’-samenzweringsnetwerk, dat in geval van een Biden-overwinning de controle over de Verenigde Staten zal overleveren aan joden en zwarten’. Of nog ‘dat Biden een pedofilieprobleem heeft’. Samenzweerderscollectief QAnon stelt zelfs ‘dat Trump een wereldwijde kliek van satanische pedofielen bestrijdt’.

Lokale gemeenschappen raken gedesoriënteerd

Volgens het AFLP zorgt de enorme hoeveelheid complottheorieën en andere onzin er vooral voor dat lokale gemeenschappen gedesoriënteerd raken. Niemand weet nog wat waar is en wat niet.

Net als in 2016 gaan de Republikeinen ook nu veel efficiënter met sociale media om dan de Democraten.

Onderstaand bericht titelt: ‘Democraten BETRAPT – 100.000 Illegale Stembiljetten Gevonden. Trump Had Gelijk – Grote Staat Verwerpt 100.000 Stembiljetten Vanwege ‘Vergissingen’Rapport’

Dit bericht werd sinds 14 juli ruim 48 keer verspreid door 20 verschillende Facebookpagina’s onder de koepel ‘Conservative Brief’. [In werkelijkheid werd 97% van de 100.000 stembiljetten geweigerd omdat ze te laat arriveerden (70%) of geen handtekening hadden (27%).]

De massale verspreiding van ‘fake news’ is geen anomalie. In de afgelopen 90 dagen hebben pagina’s die artikels van de ‘Conservative Brief’ promoten op Facebook 30,65 miljoen interacties gegenereerd. Daarmee wordt een combinatie van likes, commentaren en delen bedoeld. Dat is meer engagement dan de belangrijkste Facebook-pagina van de krant New York Times. Die genereerde in dezelfde periode 26,48 miljoen interacties.

Meer