Een kind volgt vanuit zijn slaapkamer een les. Archiefbeeld.
Volledig scherm
PREMIUM
Een kind volgt vanuit zijn slaapkamer een les. Archiefbeeld. © Photo News

Afstandsonderwijs nog altijd niet op punt: “Het hoofdprobleem: scholen moeten zélf oplossingen bedenken”

Een kuchje in de klas? Blijf maar thuis tot je getest bent. Een besmetting? Alle klasgenoten twee weken in quarantaine. Want Covid-19 moet zoveel mogelijk buiten de school gehouden worden - en terecht. "Maar", zegt OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme, "ik vrees dat wie thuiszit, minder kwalitatieve lessen zal krijgen. Want afstandsonderwijs in Vlaanderen staat nog altijd niet op punt."

9 reacties

  • Tim De Cock

    4 jaar geleden
    Het systeem werkt perfect als iedereen van thuis uit les volgt. Maar zodra er een mix is van lln in de klas en een stuk thuis gaat het technisch volledig fout, geluid met de juiste technische middelen gaat nog vrij goed, het beeld niet, je kan nooit het bord en de leerkracht en de lln op hetzelfde moment in beeld brengen. Is echt een probleem.
  • Gino Denil

    4 jaar geleden
    Er had al lang een gespecialiseerde dienst moeten zijn bij het Vlaams Onderwijs om online content aan te maken. Zowel voor gebruik in de klas als voor afstandsonderwijs. Men kan dat niet overlaten aan de leraren zelf. Daar is veel te veel gespecialiseerde ICT kennis voor nodig en kruipt veel te veel tijd in om het professioneel en didactisch verantwoord aan te maken. En afstandsonderwijs kan ook interactief, met begeleiding zijn. Kruipt meer tijd in, Marcus Vadis, omdat het individueel is.
  • Regina Van Akker

    4 jaar geleden
    Kan er hier iemand mij vertellen wat er in ons land wél op punt staat? Alles kost hier stukken van mensen, maar er komt niks van in huis...
  • Marcus Vadis

    4 jaar geleden
    Als afstandsonderwijs echt ideaal zou zijn dan kan men 99% van de leraars ontslaan en iedereen thuis les laten volgen die uitgezonden kan worden vanuit de VRT studio's. Misschien is dat ook zo in de toekomst.
  • Luna Geerts

    4 jaar geleden
    Één ding heeft de lockdown duidelijk gemaakt en dat is dat leren voor iedereen anders loopt. Bij ons was de leerwinst duidelijk groter. Voor andere maakte het niet uit en bij nog andere was dit een catastrofe. De grote vraag is dan waarom iedereen op een zelfde manier laten leren. Ik zie school eerder als een tool die info en hulp aanbied bij het leerproces en de mate waar je daar beroep op doet zou vrij moeten zijn. Wat telt is het einddoel. Het sociaal aspect van school blijft wel belangrijk.