Drie op de tien Belgische 15-jarigen moest al jaar zittenblijven

 ©  Hollandse Hoogte / Flip Franssen

Bron: BELGA

Drie op de tien 15-jarigen in ons land zijn in hun schoolcarrière al eens moeten zittenblijven. Dat blijkt uit het jongste PISA-onderzoek van de OESO, dat dinsdag wordt voorgesteld. Dat cijfer is drie keer zo hoog als het gemiddelde in de landen waarover het rapport gaat. De OESO, wat staat voor Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, is een samenwerkingsverband van 37 landen om sociaal en economisch beleid te bespreken, te bestuderen en te coördineren. Naar de PISA-rapporten wordt in de onderwijswereld altijd met bijzondere interesse uitgekeken.

Het nieuwe rapport Programme for International Student Assessment (PISA) focust op verschillende aspecten die 15-jarigen ondervinden op school en brengt die in verband met de leerprestaties. Het onderzoek is een aanvulling op de driejaarlijkse internationale studie die de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid en de leesvaardigheid test bij de 15-jarigen in 79 landen.

Negatiever beeld

Uit de resultaten blijkt dat drie op de tien 15-jarigen in ons land (30,8 procent) al minstens één keer is moeten zittenblijven in het lager of secundair onderwijs. België staat daarmee op de derde plaats van de OESO-landen, enkel Colombia en het Groothertogdom Luxemburg hebben procentueel nog meer zittenblijvers in de categorie tot 15-jarigen. Gemiddeld heeft maar 11,4 procent van de 15-jarigen in de OESO-landen al eens een jaartje moeten overdoen.

Uit internationaal onderzoek blijkt dat leerlingen die moeten zittenblijven over het algemeen een negatiever beeld hebben van de school in vergelijking met jongeren die geen jaar moesten overdoen. Het gebeurt ook vaker dat zittenblijvers hun hogere studie niet afwerken.

Te weinig personeel

Nog opvallend in het onderzoek is dat in ons land vier op de tien 15-jarige leerlingen (43,5 procent) aangeven dat hun directeur regelmatig wijst op het feit dat er te weinig leerkrachten beschikbaar zijn. Ook daarmee scoort ons land slechter dan het OESO-gemiddelde, dat op 27,1 procent ligt.

Positief is dat ons land bij de koplopers behoort op het vlak van vreemde talen. Gemiddeld krijgen Belgische 15-jarigen per week 4,7 uren les in een andere taal, terwijl het OESO-gemiddelde op 3,6 uren ligt. Ook het aantal kinderen dat laat aan hun schoolcarrière is begonnen, ligt laag in België: amper 1,6 procent is niet of minder dan één jaar naar de kleuterschool geweest.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen