Direct naar artikelinhoud
Achtergrond

Chauffeur die zich klemrijdt op trappen van Gent-Sint-Pieters is niet alleen

Chauffeur die zich klemrijdt op trappen van Gent-Sint-Pieters is niet alleen
Beeld Cedric Matthys

Aan de Koningin Fabiolalaan, op een boogscheut van station Gent Sint-Pieters, reed een man zich met zijn wagen klem op de trappen naar de fietsenstalling. Hij was verward door de voetgangersborden die naar de ‘kiss en ride’-zone wijzen. Niet de eerste keer dat een automobilist even voetganger speelt, duiden mobiliteitsexperts Dirk Lauwers en Kris Peeters. 

Wie zich dinsdag iets na elven aan de trappen bij de fietsenstalling aan Gent Sint-Pieters bevond, was getuige van een wel erg merkwaardig voorval. Een man reed met zijn wagen onbedoeld de voetgangersweg in, dokkerde enkele trappen naar beneden en kwam halverwege de trappen tot stilstand. “Het gaat niet om roekeloos rijgedrag, wel om een verkeerde inschatting", zegt  politiewoordvoerder Matto Langeraert. “De man was begrijpelijk even van slag, maar is ongedeerd.” Rond half twaalf werd de wagen weggetakeld, een stevige keuring in de garage zal moeten uitwijzen of het hindernissenparcours schade heeft nagelaten. 

Het is niet het eerste incident aan de trap. In december 2019 kwam een bestuurder er eveneens klem te zitten op de trappen, al slaagde hij erin om nog net iets vroeger het rempedaal in te duwen. Dat er nu voor de tweede keer een auto een duik naar beneden neemt, hoeft op zich niet te verbazen. De trap is niet alleen moeilijk zichtbaar van op straat, net voor de trap staat er ook een verkeersbord richting de kiss & ride. Uiteraard is dat bedoeld voor voetgangers, maar dat is blijkbaar niet duidelijk genoeg voor de gehaaste chauffeur. “We willen samenzitten met de beheerder van de parking om de verkeerssituatie er duidelijker te signaliseren”, zegt Matto Langeraert.

Een automobilist die pardoes de verkeerde weg inrijdt, het komt wel vaker voor, zegt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UAntwerpen/UGent). “In Italiaanse historische steden gebeurt het wel vaker dat een verdwaalde automobilist de verkeerde weg inslaat en zo op trappen terechtkomt.” In eigen land heeft Brussel gelijkaardige problemen. Daar zijn al meerdere gevallen geweest waar automobilisten zich per abuis de metroingang of premetrotunnel in wurmen, waardoor het metroverkeer telkens even kwam stil te liggen. “Met vrachtwagens komt het nog vaker voor”, weet Lauwers. “Het gebeurt geregeld dat een vrachtwagenchauffeur zich klemrijdt in een smalle straat omdat zijn gps het onderscheid niet maakt met een personenauto.” 

Verwarring

Verwarring bij verkeerssituaties valt wel vaker toe te schrijven aan het gebruik van gps of navigatie-apps, zegt Lauwers. “Vroeger reden mensen uitsluitend op binnenwegen die men kende. Met apps als Waze zoekt men nu ook binnenwegen op in onbekende gebieden. Als de verkeerssituatie dan aangepast is, leidt dat tot verwarring. Zo wordt in de VS de stijging van het aantal voetgangersongevallen voor een groot stuk toegeschreven aan smartphones bij automobilisten.” 

Ook mobiliteitsexpert Kris Peeters ziet een link met gps-gebruik. “Mensen volgen meestal blindelings de aanwijzingen van een gps. Maar als ze de voorgeschreven weg opeens niet meer kunnen volgen, dan beginnen ze te improviseren. Het is geen toeval dat je in het centrum van grote steden verbodsborden op gps-gebruik vindt. 

Volgens Peeters leiden met name gewijzigde verkeerssituaties tot problemen. “Een extra breed fietspad zagen auto’s in het begin als een extra rijstrook. Ook in Antwerpen waren er in het begin automobilisten die de groene berm al namen. Het is niet altijd duidelijk of dit voortkomt uit verwarring, of uit koppigheid.”

Peeters vindt dat gewijzigde verkeerssituaties duidelijker gesignaliseerd moeten worden. “Mobiliteit gaat altijd over gewoontes, die zitten diep ingesleten bij mensen. Als mensen dan plots ergens niet meer in mogen, zijn ze ofwel misnoegd, of letten ze niet genoeg op. Als je een ingrijpende maatregel doet of als er een ingewikkelde verkeerssituatie is, moet je dat tijdig signaliseren. Mensen zitten meestal op automatische piloot achter het stuur. Je moet hen sturen, he.”