woensdag 30 september 2020 - Nieuws
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

De smartphone is een mogelijke oorzaak van dergelijke ongevallen.  BELGAIMAGE

Ongevallencijfers

Meeste doden bij ongeval zonder tegenpartij

Hasselt

Veruit de meeste verkeersdoden in Vlaanderen vallen in auto’s waarbij alleen een boom, gracht of paal is betrokken. Uit de ongevallencijfers blijkt dat vorig jaar 71 bestuurders en passagiers omkwamen bij een ongeval zonder tegenpartij, fors meer dan het jaar voordien. De boosdoeners? Smartphones, alcohol en onaangepaste snelheid.

Voetgangers, fietsers of motorrijders die om het leven komen in het verkeer? Dan is de auto het vaakst de tegenpartij in het ongeval. Op dat vlak is er niks nieuws onder de zon in de statistieken voor het jaar 2019 van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

Ook voor automobilisten en hun passagiers is een botsing met andere auto’s vaak fataal. Maar nog vaker is er geen andere auto bij betrokken. Dat is zelfs veruit de vaakst voorkomende doodsoorzaak: een auto die tegen een boom belandt of van de weg af raakt. Het aantal doden bij een eenzijdig auto-ongeval steeg van 46 in 2018 naar 71 in 2019. “Een zorgwekkende evolutie”, zegt Werner De Dobbeleer van de VSV.

Smartphone

De analyse brengt alleen de soort botsing in kaart en zegt niets over de schuldvraag. Maar een eenzijdig ongeval gebeurt haast altijd na een menselijke fout. “Er zijn niet plots meer bomen langs de weg. De verklaring is dus te vinden bij het menselijk gedrag.” Wat dan precies de oorzaak is? “Dat is voor de politie niet altijd even eenvoudig vast te stellen. Onaangepaste snelheid kan je soms wel objectief berekenen. Maar of de bestuurder afgeleid was door de smartphone, kan je niet zien. Afleiding is zeker een mogelijke oorzaak, drinken en rijden ook. Of een combinatie van verschillende factoren.”

“Auto’s zijn de voorbije tien jaar veiliger geworden voor inzittenden, maar niet voor de kwetsbare weggebruikers” Werner De Dobbeleer VSV

Uit de cijfers blijkt dat er in 2019 minder fietsers stierven in een ongeval met een auto dan in 2018 (25 tegenover 33) maar wel méér voetgangers (28 tegenover 13). “De afgelopen tien jaar is er voor kwetsbare weggebruikers weinig vooruitgang geboekt. In auto’s wél: dankzij technische hulpmiddelen zoals gordelverklikkers zijn die voor inzittenden veel veiliger geworden, maar niet voor de kwetsbare weggebruikers.”

De Vlaamse regering blijft dus best inzetten op het verbeteren van de veiligheid van fietsers en voetgangers, zegt de VSV. “Maar we moeten autobestuurders ook blijven sensibiliseren tegen gsm-gebruik, overdreven snelheid en drinken en rijden.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws