iCense, een spin-off van de VUB, moet gevoelens en gedrag van burgers en consumenten in kaart brengen

Themabeeld ©  Getty Images/iStockphoto

iCense, een nieuwe spin-off van de Vrije Universiteit Brussel, gaat een blinde vlek opvangen op vlak van het begrijpen en herkennen van emotionele reacties. Door het gebruik van neuro-onderzoeksdiensten kunnen bedrijven en overheidsdiensten bij iCense terecht om de gevoelens en het gedrag van burgers en consumenten echt in kaart te brengen.

Bron: BELGA

Overheden en bedrijven willen graag weten wat mensen echt denken en voelen bij het ervaren van nieuwe maatregelen, producten of reclame. Wanneer mensen in aanraking komen met deze nieuwe zaken wordt namelijk een reeks reacties getriggerd in lichaam, zonder dat ze er zelf bewust van zijn.

“Sinds enkele jaren is er ook in het bedrijfsleven, en dan in het bijzonder bij marketingafdelingen, groeiende interesse hierin. Met neuromarketing is er zelfs een nieuwe discipline ontstaan”, stelt professor dokter Malaika Brengman.

Met gebruik van krachtige algoritmes en toepassingen, zoals eye-trackingapparatuur en sensoren die emoties en betrokkenheid meten, kunnen verschillende bio-signalen, zoals hartslag of oogbewegingen, herkend worden. Op die manier krijgt men dieper inzicht in de emotionele reacties die het gedrag van consumenten en burgers bepalen.

“We kunnen bijvoorbeeld meten wat burgers nu echt vinden van de coronamaatregelen die de overheid neemt of hoe sensibiliseringscampagnes tegen overdreven snelheid worden verwerkt. Het is zelfs mogelijk om bij werknemers de kans op een burn-out te voorspellen, wat nuttig is voor HR”, verklaart Brengman.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen