Direct naar artikelinhoud
Economie

Chinese auto’s gaan concurrentie aan met westerse merken en mikken op duurzame consument

Elvira Laenen en haar broer Ignace van OneAutomotive in Geel voeren de Chinese merken BAIC en DFSK in. ‘We mikken op een vijftiental garages tegen eind dit jaar.’Beeld Bob Van Mol

China kijkt hongerig naar de Europese automarkt. In verschillende landen landt de Chinese armada met een vloot duurzame wagens die de concurrentie aangaan met de westerse merken.

Vandaag is ze nog vrijwel verwaarloosbaar, de Chinese autoverkoop in ons land. Maar daar komt straks misschien verandering in. Drie Chinese merken zetten, nu ja, voet aan wal. Met prijzen tussen de 20.000 tot 30.000 euro mikken ze op het middensegment en vooral op de duurzame consument. 

OneAutomotive uit Geel is de officiële invoerder van de Chinese automerken BAIC (Beijing Automotive Import Corporation) en DFSK (Dongfen Sokon). OneAutomotive vervelde van concessiehouder tot importeur van de Chinese automerken, zegt Elvira Laenen (39), die samenwerkt met haar broer Ignace (48). “We hielden de Aziatische markt al een tijdje in de gaten, en toen onze concessie van Kia ophield hebben we contact opgenomen met de Europese importeur van de Chinese automerken.” 

Momenteel zijn er zo’n zes garages die de wagens verdelen, en er lopen nog gesprekken met andere garages. “We mikken op een vijftiental garages tegen eind dit jaar”, zegt Elvira Laenen. “Voor 2021 streven we naar een duizendtal verkochte wagens. Dat is voor een beginnend merk ambitieus maar haalbaar.” Vooral het duurzame karakter van de auto’s sprak hen aan. De modellen zijn uitsluitend elektrisch of op aardgas. “Het is een hot item, en in China lopen ze op dat vlak voor op ons”, weet Elvira Laenen. 

Elektrisch en betaalbaar

Ook de Kortrijkse firma Leie Mobility Group voert sinds enige tijd elektrische auto’s van het merk JAC Motors in. Ze werken los van elkaar maar beide geloven in het Chinese elektrische verhaal. John Calemyn, CEO van Leie Mobility Group: “De wagens zijn elektrisch en betaalbaar, dat is de enige weg om de consument mee te krijgen in een duurzame toekomst.”

Overigens klinken de Chinese autoconstructeurs misschien wel exotisch, in autoland zijn het gevestigde waarden. BAIC heeft al een joint venture met het Duitse Daimler. DFSK heeft dan weer een belang van 12 procent in het Franse PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel). Het Chinese offensief in ons land staat ook niet op zichzelf. BYD (Build Your Dreams) verkoopt in Europa al elektrische bussen en het Zweedse Volvo – met belangrijke vestiging in Gent – is sinds 2010 eigendom van het Chinese Geely. Geely is tevens eigenaar van Lynk & Co, een andere bouwer van elektrische auto’s waar het Europese plannen mee heeft. 

In Nederland heeft de Chinese autobouwer Byton dan weer met Louwman Group een importeur gevonden voor zijn elektrische SUV M-Byte. Byton is de eerste elektrische autobouwer die via een groot dealernetwerk in Europa optreedt. Naast Nederland zal Byton in Zwitserland, Duitsland, Noorwegen, Frankrijk en Zweden met importeurs gaan werken. En op Corsica rijden al elektrische huurwagens uit China van het merk Aiways. 

Eerdere pogingen van Chinese autoconstructeurs om onze contreien te benaderen liepen – zacht gezegd – faliekant af. De modellen beantwoorden niet aan de veiligheids- en kwaliteitsnormen. “Lamentabel”, lacht Elvira Laenen. Maar die tijd is voorbij, ook al door de samenwerking met westerse producenten. De geïmporteerde BAIC- en DFSK-wagens voor OneAutomotive worden sinds twee maanden niet langer op de boot gezet, maar komen via de trein, langs de Zijderoute, netjes binnen via Duitsland. 

Vraag naar commerciële voertuigen stuikt ineen

Intussen luidt de ACEA, de koepel van Europese autoconstructeurs, de alarmbel. Directeur-generaal Eric-Mark Huitema, overigens sinds jaar en dag een fan van elektrische wagens, zegt dat in de eerste acht maanden van dit jaar de vraag naar nieuwe commerciële voertuigen in Europa met gemiddeld 28,2 procent is gedaald. Ook de Chinese productie kreeg klappen, en die is net de katalysator gebleken om Europa, maar vooral de Afrikaanse markt te betreden. 

“De sector staat onder druk, en corona heeft dat verscherpt”, zegt John Calemyn. “Maar China is vanwege zijn lage kosten voor onderzoek en ontwikkeling net een belangrijke spil in de verdere elektrificatie van de autosector. En de auto’s vandaag zijn hybride qua identiteit. Het is de globalisatie in volle werking.”  

Of het gamma zal aanslaan? “Ik weet niet of er een behoefte is”, zegt Ben Van Roose van technologiefederatie Agoria. Maar dat vroeg men zich destijds ook af bij de Koreaanse intrede van Hyundai, Daewoo en Kia.