Grote namen zetten zich achter Piëch, de elektrische supercar van Porsche-telg

Superinvesteerder Peter Thiel en voormalige Porsche- en Volkswagen-CEO Matthias Müller zetten hun schouders onder het nieuwe elektrische sportwagenmerk Piëch.

Müller wordt benoemd tot voorzitter van Piëch Automotive en zal mee waken over de productontwikkeling bij de nieuwe autoconstructeur. De Zwitserse start-up, pas opgericht in 2017, haalt daarmee de absolute top van de Duitse auto-industrie binnen. Müller was vijf jaar lang de CEO van Porsche en ook enkele jaren de CEO van de overkoepelende Volkswagen-groep.

En ook aan investeerderskant komt een ronkende naam binnen. De Duits-Amerikaanse miljardair Peter Thiel is een van de kapitaalverschaffers in een eerste kapitaalronde. Piëch maakte geen financiële details bekend. Thiel is onder meer co-oprichter van Paypal, stichter van Palantir en een vroege investeerder in Facebook.

De clan-Porsche

Dat zulke toppers zich aan een start-up verbinden, heeft wellicht veel te maken met het aura rond Piëch, een naam als een klok in autoland. Wijlen Ferdinand Piëch, een kleinzoon van de legendarische Oostenrijkse autobouwer Ferdinand Porsche, was de patriarch van de Porsche-clan en was ook jarenlang de grote baas bij de groep Volkswagen.

Een van zijn dertien kinderen, de nu 46-jarige Anton – Toni – Piëch, zette op eigen houtje de familietraditie verder en richtte Piëch Automotive op, samen met co-oprichter Rea Stark. De start-up opereert los van het ecosysteem van Volkswagen, Audi en Porsche.

Costichter Toni Piëch, voorzitter Matthias Müller en costichter Rea Stark – Piëch Automotive

Concurreren met de familie

Piëch Automotive mikt op het segment van exclusieve elektrische sportwagens en zal daar wellicht ook met de elektrische modellen van Porsche concurreren. Toni Piëch gaat dus de strijd aan met zijn eigen familie.

Dat merkpositionering een belangrijk element wordt in de strategie, blijkt uit de promotie van marketingbaas Andreas Henke (ex-Porsche) tot co-CEO naast huidig CEO Klaus Schmidt (ex-BMW). Piëch Automotive benoemt ook Jochen Rudat, die eerder het Europese dealernetwerk van Tesla uitbouwde, tot verkoopsdirecteur.

De Zwitserse bank UBS is aangesteld om een tweede kapitaalronde te lanceren. Met dat geld wil Piëch na de ontwerpfase de eerste productie vna prototypes financieren.

200.000 euro

Wat weten we al over de auto’s zelf?

  • Piëch hoopt de komende jaren 3 modellen te lanceren. Het eerste model wordt een tweezitter met een klassiek ontwerp, de GT Mark Zero, voorgesteld op het autosalon van Zürich in 2019.
  • De verkoop start volgens de huidige plannen in het najaar van 2022.
  • Over de prijszetting verschaft Piëch nog geen duidelijkheid. De meeste auto-experts achten de kans miniem dat de sportwagen onder 100.000 euro uitkomt en verwachten eerder een prijs rond 200.000 euro.
  • Piëch mikt op een oplaadtijd onder 5 minuten. Het eerste model kan zijn batterij voor 80 procent laden in 4 minuten 40 seconden, wat goed is voor een actieradius van 400 kilometer. De maximale actieradius wordt 500 kilometer.
  • Een modulair ontwerp moet ervoor zorgen dat upgrades in hardware en software en zelfs auto-onderdelen makkelijk te doen zijn.
  • De volgende twee modellen zijn vermoedelijk een coupé met vier zitplaatsen en een SUV met 5 zitplaatsen.
Het ontwerp voor het oplaadstation – Piëch Automotive
Meer