10 jaar Instagram: van het polaroid-effect tot de geboorte van de influencer
De foto-app Instagram bestaat vandaag 10 jaar. Het sociale medium begon in 2010 als een platform voor (amateur)fotografen om foto’s van hun omgeving te delen, al dan niet voorzien van een filter dat het nostalgische effect van een polaroidfoto gaf. Nu posten zo’n 1 miljard mensen per maand foto’s en video’s op het platform.
De app met toen nog zeer beperkte mogelijkheden werd gelanceerd op 6 oktober 2010 door Kevin Systrom en Mike Krieger. Die dag meldden 25.000 gebruikers zich aan, na zes weken had de app 1 miljoen gebruikers. Op dat moment was de app alleen nog maar te gebruiken via iPhones. Een Instagrammer kon geen bestaande foto’s in de app laden, maar de app alleen maar gebruiken om foto’s te maken en die - al dan niet voorzien van een effect - op het platform te delen.
Volgens de Britse krant The Guardian was Instagram het eerste sociale medium dat echt begreep hoe belangrijk de smartphone was geworden. Twitter en Facebook waren in de beginjaren van Instagram nog veel meer op desktopgebruik gericht.
Instagram werd in 2012 overgenomen door Facebook voor 1 miljard dollar (zo’n 847 miljoen euro). Daarmee veranderde het verdienmodel van de app, die transformeerde van een hippe foto-app tot een sociaal medium dat het openbare leven steeds meer zou gaan domineren. De zin ‘Do it for the ‘gram’ - iets doen dat er indrukwekkend uitziet om dat op Instagram te kunnen delen - werd in 2013 opgenomen door het online straattaalwoordenboek Urban Dictionary. Het betekende de geboorte van influencers: mensen die hun geld verdienen door een bepaalde levensstijl en bijbehorende merken te promoten.
Zelfbeeld
Het publiek van de app werd steeds jonger. Volgens statistiekplatform Statista is twee derde van de Instagramgebruikers op dit moment 34 jaar of jonger. Ruim een derde is jonger dan 24 jaar. Hiermee namen ook de zorgen toe over het effect van Instagram en andere sociale media op het zelfbeeld van jongeren. Volgens de recent uitgebrachte documentaire 'The Social Dilemma’ zou het aantal ziekenhuisopnames van meisjes tussen de 15 en 19 jaar vanwege zelfbeschadiging 70 procent hoger liggen dan voor 2010 en voor meisjes van 10 tot 14 jaar is dit zelfs 189 procent. Filters en Photoshop zouden voor een negatief zelfbeeld zorgen.
Maar er zijn ook verschillende maatschappelijke organisaties die mede dankzij Instagram een groot publiek voor hun boodschap hebben gevonden. Er waren verschillende ‘challenges’ die als een lopend vuurtje rondgingen, zoals de ‘ice bucket challenge’ in 2014 waarbij mensen elkaar uitdaagden om een emmer ijswater over hun hoofd leeg te gieten, dit te filmen en ook geld te doneren aan een stichting die zich inzet voor het bestrijden van de spierziekte ALS. Volgens The New York Times is er met de actie meer dan 115 miljoen dollar (zo'n 97 miljoen euro) opgehaald en hebben onderzoekers mede dankzij dat geld een gen ontdekt dat verband houdt met de ziekte.
Op het platform ondersteunden recent ook 28 miljoen mensen de Black Lives Matter-beweging door een foto van een zwart vierkantje te plaatsen op #BlackOutTuesday, en hoewel de actie later ook kritiek kreeg bleef het platform een belangrijke manier voor de beweging om problemen aan te kaarten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
-
PREMIUMHLN LEGT UIT
▶ Maken hersenchips een robot van een mens? “Het is ontzettend gevaarlijk om hersenchips te verbinden met het internet”
Neuralink, een van de bedrijven van Elon Musk, heeft voor het eerst een hersenchip geïmplanteerd bij een mens. Wat wil Musk met zo’n chip bereiken? En bestaat het risico dat die ook gehackt kunnen worden? HLN technologiejournalist Kenneth Dée beantwoordt vijf vragen over de mogelijke voordelen en gevaren van hersenchips. -
Een derde van de jonge meisjes verwijdert foto’s op sociale media bij onvoldoende likes
“Het meest schadelijke onderdeel van sociale media”, klinkt het in buitenlandse media. Meer dan een derde van de jonge meisjes post geen foto van zichzelf zonder filter. Bij minder dan honderd likes verwijderen ze zelfs de foto omdat ze denken dat ze “niet mooi genoeg zijn”. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
Zalando gaat misleidende symbolen over de duurzaamheid van de producten op zijn platform verwijderen. Dat doet de webwinkel na een overleg met de Europese Commissie en nationale toezichthouders. -
6
“Ze kunnen zware boetes krijgen”: Europese Commissie opent onderzoeken naar Meta, Google en Apple
Houden Meta, Google en Apple zich aan de nieuwe internetregels van de Digital Markets Act (DMA)? De Europese Commissie is onderzoeken gestart om die vraag te beantwoorden. Sinds begin deze maand wordt hun macht ingeperkt, maar het dagelijks bestuur van de Europese Unie (EU) vermoedt dat ze niet genoeg moeite hebben gedaan. Er hangen nu miljardenboetes boven de Amerikaanse technologiegiganten. -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Pornosites vallen vanaf volgende week onder strengste Europese toezichtregels
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Independer
Hoe verschilt downloaden van streamen? En wat verbruikt het minste data?
Films bekijken of muziek luisteren via een gedownloade bibliotheek: die tijd is voorbij. Tegenwoordig gaat bijna alles via streaming. Daardoor is ons dataverbruik de voorbije jaren sterk toegenomen. Maar is streaming altijd de beste optie? Is het soms niet slimmer om je favoriete film of muziekalbum te downloaden, en zo data te besparen? En hoe pak je dat het best aan? Independer.be geeft raad. -
Moederbedrijf Facebook stopt met betalen van Australische nieuwsmedia
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer