Monsterverlies doet Scotch & Soda wankelen

De kledingketen Scotch & Soda krijgt in totaal 30 miljoen euro van zijn eigenaar en banken om de coronacrisis te overleven. Ook de Nederlandse overheid staat garant voor het bedrijf.

Dat schrijft de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad (FD) op basis van het jaarverslag van de keten.

Volgens dat jaarverslag boekte Scotch & Soda in het voorbije boekjaar, dat eindigde op 31 mei, 12 procent minder omzet tegenover een jaar eerder. Er kwam 290 miljoen euro binnen. Het verlies diepte echter nog veel steviger uit. Dat ging meer dan 1.000 procent omlaag van 13 miljoen naar 160 miljoen euro.

Afschrijving

Dat dwong de groep om extra financiering aan te vragen. Eigenaar Sun Capital, een Amerikaanse investeringsmaatschappij, heeft er 15 miljoen voor over en ook de banken lenen het bedrijf 15 miljoen euro. Voor dat laatste bedrag staat de Nederlandse overheid voor 80 procent garant. Daarnaast kreeg de modewinkel eerder al 3 miljoen euro uit het Nederlandse coronafonds.

Een groot deel van het verlies is te wijten aan een afschrijving op de goodwill, het bedrag dat Sun Capital in 2011 betaalde bovenop de officiële verkoopprijs voor de overname. Vooral de groothandelsdivisie, die onder meer levert aan De Bijenkorf, werd minder waard.

Winkelsluitingen

Scotch & Soda ziet die afboeking als een logisch gevolg van de coronacrisis. Het bedrijf moest dan ook bijna al zijn 249 winkels wereldwijd sluiten, waaronder zijn 25 Belgische winkels. Zweden was het enige land waar alles kon openblijven.

‘Maar we blijven geloven in de winkelstraat’, zegt financieel directeur Thomas Bervoets aan FD. ‘Ik geloof heilig in de combinatie tussen online en fysieke verkoop. Klanten ontdekken ons in de winkelstraat en kopen later online, of omgekeerd.’ Een conclusie die wordt bevestigd in de jongste e-commercebarometer van sectorvereniging Comeos.

Scotch & Soda plant dan ook nieuwe winkels in onder meer Duitsland en Frankrijk. ‘De herfinanciering geeft ons daar nu kans toe.’

Huurverlaging

Een laatste maatregel die het bedrijf nam is een heronderhandeling van de huurprijzen. ‘Een huurverlaging in de ene winkel compenseren we dan met de opening van een nieuwe winkel bij dezelfde eigenaar’, klinkt het.

Maar het is niet allemaal miserie. De verkoop ging afgelopen zomer weer wat omhoog en dan vooral online, waar de omzet verdubbelde. Maar de keten blijft voorzichtig. ‘We hebben minder ingekocht dan gewoonlijk.’ Ontslagen zullen niet nodig zijn, klinkt het.

Meer