©  BELGAIMAGE

 

Binnenkort GAS-boetes voor lichte snelheidsovertredingen

Steden en gemeenten zullen binnenkort GAS-boetes mogen uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen op plaatsen waar maar 30 of 50 kilometer per uur gereden mag worden. Die maatregel heeft het Vlaams Parlement goedgekeurd.

evg
Bron: Belga

De handhaving van kleine verkeersovertredingen in zones 30 en 50 is al langer een probleem. De Vlaamse regering wil daarom aan de lokale besturen de mogelijkheid geven om kleine overtredingen (tot 20 km/u te snel) te beboeten via de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes).

De boetes moeten wel vastgesteld worden door een automatische camera. De GAS-boetes moeten niet alleen zorgen voor meer financiële middelen voor de lokale besturen, men hoopt ook dat het een mentaliteitswijziging tot stand brengt. Dat zegt ook minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD). “Met deze maatregel worden er opnieuw meer middelen en autonomie doorgeschoven naar het lokale niveau. De lokale besturen zullen hiermee aan de slag gaan en betere handhaving zal leiden tot een mentaliteits- en gedragswijziging van bestuurders in het verkeer en dat is een goede zaak.”

Ook minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is blij met de maatregel. “Op deze manier krijgen lokale besturen de kans om zelf meer in te zetten op handhaving specifiek op die plaatsen waar weinig wordt gecontroleerd. Ook voor de verkeersveiligheid in onze gemeenten, niet alleen in schoolomgevingen, maar ook in woonwijken, is dit een goede zaak.”

Hindernis voor laadpalen weg

De GAS-boete voor kleine verkeersovertredingen is maar een van de vele maatregelen in het goedgekeurde verzameldecreet, een soort potpourri aan ingrepen op het vlak van mobiliteit en openbare werken. Zo gaat in het decreet het gewestelijk Mobiliteitsplan op de schop en wordt dat vervangen door een mobiliteitsvisie voor de lange termijn. Daarnaast wordt ook de retributie voor laadpalen langs gewestwegen en autosnelwegen tot minstens 2025 afgeschaft. Die belasting wordt vaak gezien als een hindernis voor het plaatsen van laadpalen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER