Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Expertengroep met leerkrachten en academici moet onderwijskwaliteit verbeteren

Philip Brinckman zal de Commissie Beter Onderwijs leiden. 'Het debat zal zich niet boven de hoofden van de leerkrachten afspelen', zegt Brinckman.Beeld Tine Schoemaker

De commissie Beter Onderwijs, opgericht door Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), is van start gegaan. Er werden zeven onderwijsexperts en zeven leerkrachten geselecteerd die concrete aanbevelingen zullen doen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. 

De slechte PISA-resultaten en de alarmkreten vanuit het werkveld hebben Vlaanderen eind 2019 wakker geschud: de kwaliteit van het onderwijs staat onder druk. Vlaams onderwijsminister Ben Weyts besliste daarom om een commissie Beter Onderwijs op te richten. Die groep moet het onderwijsbeleid voeden met extra handvaten die breed gedragen worden door de leerkrachten.

De samenstelling van de expertengroep is woensdag bekendgemaakt op een persconferentie. De groep, onder leiding van Philip Brinckman, bestaat uit zeven academische onderwijsexperts en zeven leerkrachten. De zeven ervaringsdeskundigen komen uit alle onderwijsnetten en uit verschillende onderwijsniveaus. Ze werden geselecteerd uit 967 kandidaten, op basis van hun ervaring, expertise en motivatie. “Het was allesbehalve evident om een keuze te maken uit zoveel enthousiaste kandidaturen”, vertelt voorzitter Brinckman. “Dankzij deze toppers zal het debat zich niet afspelen boven de hoofden van de leerkrachten zelf. We moeten eigenaarschap teruggeven aan de leerkrachten, zodat de leerlingen er beter van worden.”

De commissie is eind augustus officieel van start gegaan en zal vanaf nu maandelijks vergaderen. “Op dit moment is de commissie bezig met een analyse van het onderwijs. Er wordt gekeken naar wat goed loopt, wat beter kan en wat we op welke termijn willen aanpakken”, zegt Brinckman. “De laatste jaren is er in het onderwijs hard ingezet op onder meer persoonlijkheidsvorming, maar daardoor was er minder aandacht voor de leerinhoud, en dat zien we aan de PISA-resultaten. We zullen daar met de commissie dan ook erg hard op inzetten.”