Direct naar artikelinhoud
Privacyschandaal

Britse privacywaakhond: ‘Cambridge Analytica was niet betrokken bij brexitcampagne’

Alexander Nix, gewezen CEO van Cambridge Analytica.Beeld REUTERS

Cambridge Analytica, het Britse databedrijf dat in 2018 betrokken was bij een groot privacyschandaal, heeft zich in 2016 niet gemengd in de brexitcampagne. Dat besluit de Britse privacywaakhond ICO (Information Commissioner’s Office) na 3 jaar onderzoek.

Het bedrijf kwam in 2018 onder vuur te liggen, nadat bekend raakte dat het via Facebook gegevens had verzameld van miljoenen mensen. Die gegevens zouden onder andere gebruikt zijn om kiezers te benaderen in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016.

Op dezelfde manier zou het bedrijf geprobeerd hebben het brexitreferendum te beïnvloeden, luidde het. Het onderzoek van de ICO, dat nu is afgerond, vond hiervoor echter geen bewijs. Volgens Elizabeth Denham van de commissie waren de onrechtmatig verworven gegevens niet bruikbaar, omdat ze vooral betrekking hadden tot Amerikaanse kiezers.

Er zijn wel aanwijzingen dat het moederbedrijf van Cambridge Analytica, SCL Group, plannen had om Britse kiezers te beïnvloeden. Maar die plannen zijn klaarblijkelijk niet doorgegaan, zo staat in het rapport.

Het schandaal leidde twee jaar geleden tot de sluiting van het databedrijf. Facebook kreeg van de Amerikaanse Federal Trade Commission een boete van 5 miljard dollar (4,5 miljard euro), en van de Britse ICO van 500.000 pond (550.000 euro).