Direct naar artikelinhoud
Openbaar vervoerUpdate

Staking bij De Lijn: vooral stads- en tramnetten ondervinden hinder

Staking bij De Lijn: vooral stads- en tramnetten ondervinden hinder
Beeld Photo News

Een 24 urenstaking bij De Lijn verstoort vandaag de dienstverlening in heel Vlaanderen. De meeste hinder is er op de stadsnetten en de tramnetten. ‘Volgens een eerste voorzichtige vaststelling lijkt het erop dat een derde van de chauffeurs aan het werk is’, laat De Lijn weten.

en

Globaal gezien rijden deze namiddag vier op de tien van de chauffeurs van De Lijn. De meeste hinder van de staking vindt net als in de voormiddag plaats op de stads- en tramnetten, deelt De Lijn mee.

In de voormiddag was er sprake van een derde van de chauffeurs die aan het werk zou zijn. Volgens De Lijn zal de situatie nog de rest van de dag ongewijzigd blijven. Morgen moet de dienstverlening weer normaal verlopen, klinkt het.

In de hele provincie Antwerpen is de dienstverlening sterk verstoord. Globaal rijdt er een derde van de bussen. 

In Limburg rijdt ongeveer 37 procent. 

En in Oost-Vlaanderen blijft er eveneens hinder op het volledige net. In de hele provincie rijdt ongeveer een kwart van de bussen. 

Ook in Vlaams-Brabant is er veel hinder, met zwaartepunt in de regio Dilbeek, het Pajottenland en op alle buslijnen naar Brussel.

In West-Vlaanderen is er onder meer hinder in de Westhoek: daar rijdt ongeveer tien procent van de chauffeurs van De Lijn. Voor regio Kust is dat een op de vier. Ook rijdt slechts dertig procent van de chauffeurs van de kusttram. In de regio Brugge rijdt 23 procent, in Kortrijk 45 procent, met vooral hinder op het stadsnet. Het stadsnet van Roeselare rijdt dan weer normaal.

De belbuscentrales tot slot blijven vandaag dicht. Klanten kunnen wel digitaal reserveren. Sommige ritten worden vrijdag niet gereden. Klanten met reservatie voor een afgeschafte rit zijn donderdag telefonisch verwittigd, klinkt het. De meeste Lijnwinkels zijn eveneens toe. 

Voor details over de hinder kunnen reizigers terecht op de haltepagina op de website, of in de app via het haltescherm opzoeken of hun rit rijdt.

Vervoer op maat

De 24 urenstaking bij De Lijn is een gevolg van de plannen van de Vlaamse regering om het ‘vervoer op maat’ - de belbuscentrale en het leerlingenvervoer - tegen 2022 door een private speler te laten regelen. De vakbonden vrezen dat vijftig personeelsleden die zich bezighouden met die planning daardoor de overstap moeten maken naar een privébedrijf, waar ze geen garanties krijgen op werkzekerheid. 

De directie van de openbaarvervoermaatschappij is echter niet opgezet met de 24 urenstaking. “Staken is totaal onverantwoord in deze tijd waarin De Lijn zich moet meten met de privé-sector”, stelt directeur-generaal Roger Kesteloot in een mededeling. “De vakbonden zetten hiermee de toekomst van De Lijn als geheel op het spel.”

Minister Peeters betreurt de actie. Ze wijst erop dat de werking van De Lijn momenteel voorwerp uitmaakt van een benchmarkstudie, een vergelijkende studie rond het openbaar vervoer in gelijkaardige regio’s. “Deze benchmark zal bepalend zijn om uit te maken of De Lijn toekomstgericht als interne operator kan blijven functioneren”, stipt ze aan.

De staking vandaag wordt gebroken door chauffeurs van private touringcars. Die bussen van privé-exploitanten werden wegens de coronacrisis ingezet om lijnbussen te volgen en voor extra capaciteit te zorgen. “Een pure schande”, hekelt vakbondsvrouw Rita Coeck van ACOD.

Om in de coronacrisis voor meer capaciteit te zorgen en de noodlijdende touringcarbedrijven te ondersteunen, heeft de overheid volgens Coeck 12 miljoen euro uitgetrokken om touringcars achter lijnbussen te laten rijden. “En vandaag, tijdens de staking, rijden er van die bussen rond, zonder dat er een lijnbus voor hen rijdt”, aldus de vakbondsvrouw.

De vakbond ging in Gent polshoogte nemen en stelde vast dat sommige van die bussen zelfs gewoon hun ronde rijden zonder mensen mee te nemen aan de haltes. “Ze rijden gewoon de haltes voorbij en rijden rondjes om hun geld te verdienen”, aldus Coeck. Andere bussen zouden wel passagiers meenemen.

Nochtans kan de chauffeur van zo’n private touringcar geen ontvangsten aannemen, staat hij niet in contact met de dispatching (voor het geval er incidenten zijn), beschikt hij niet over veiligheidscamera’s en wordt er geen ritinfo voor de passagiers gegeven. “We nemen die chauffeurs niet kwalijk dat ze hun boterham willen verdienen, maar inzake veiligheid zijn ze niet in orde. Ze moeten achter een bus van De Lijn rijden zodat die chauffeur kan ingrijpen als er iets gebeurt”, aldus Coeck.

Bovendien heeft de vakbondsvrouw vragen bij de loon- en arbeidsvoorwaarden van die private chauffeurs en is de toekenning van de contracten volgens de vakbond gebeurd zonder aanbestedingsprocedure.

De Lijn ontkent dat laatste vrijdag ten stelligste. “Die autocars zijn er weg degelijk gekomen met respect van de wet op de openbare aanbesteding”, benadrukt een woordvoerster in een reactie.