De Lijn reageert op overvolle trams door staking: “Als het te druk is, stap je niet op”

Door een vakbondsactie bij De Lijn is de dienstverlening vrijdag ernstig verstoord. In Antwerpen rijden er amper bussen en trams. Dat was te merken in de Antwerpse premetrostations. Reizigers zaten als sardientjes in een blik op de tram. De Lijn vraagt begrip voor de situatie, maar roept ook op tot gezond verstand.

Jarit Taelman

LEES OOK. Opeengepakte reizigers in tram naar Groenplaats door staking

Ook Olivier Coenen, secretaris van de liberale vakbond ACLVB, wijst op de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf. “We moeten het gezond verstand laten primeren en de coronamaatregelen navolgen. Als een tram of bus overvol zit en de afstandsregels niet gegarandeerd kunnen worden, stap je niet op. Dat is nooit verstandig, al zeker niet deze tijden.”

In theorie kan de chauffeur reizigers wel via de intercom waarschuwen dat er te veel volk op een tram zit. “Het risico bestaat dan wel dat je de zaak erger in plaats van beter maakt omdat de mensen gaan reageren”, zegt Coenen. “De chauffeurs proberen natuurlijk te allen tijde agressiegevallen te vermijden, want dan moet de politie ingrijpen.”

Coenen zegt nog dat de overvolle trams niet het rechtstreekse gevolg van de staking zijn. “Die staking werd ruim op voorhand aangekondigd. Maar zulke situaties vallen helaas ook voor als er geen staking is. Dat kunnen we niet ontkennen. De Lijn heeft soms de capaciteit niet om overvolle trams te vermijden. Er werden daarom vanaf maandag privébedrijven ingezet, maar die beslissing van de Vlaamse regering werd zonder overleg met de vakbonden genomen.”

Vervoer op maat

De Lijn wil iedereen ook nog eens herinneren aan de basisregels. ““Iedereen moet sowieso een mondmasker dragen, op de bus of tram en ook op de perrons. Het is door de Veiligheidsraad verplicht en het biedt bescherming tegen besmetting. En wie zich ziek voelt, blijft natuurlijk best thuis.”

De 24 urenstaking bij De Lijn is het gevolg van de plannen van de Vlaamse regering om het “vervoer op maat” – de belbuscentrale en het leerlingenvervoer – tegen 2022 door een private speler te laten regelen. De vakbonden vrezen dat vijftig personeelsleden die zich bezighouden met die planning daardoor de overstap moeten maken naar een privébedrijf, waar ze geen garanties krijgen op werkzekerheid.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER