Van nietspad tot moordstrook: dit zijn de gevaarlijkste fietspunten van Limburg 

Van nietspad tot moordstrook: dit zijn de gevaarlijkste fietspunten van Limburg

HasseltU bent niet te spreken over de staat van de fietspaden in uw gemeente. In het Grootste Limburgonderzoek Ooit bengelden de Limburgse fietspaden helemaal onderaan in het lijstje van voorzieningen waarnaar werd gepeild, en ook via onze website meldde u massaal gevaarlijke fietssituaties op de Limburgse wegen.

LEES OOK. Ken jij de verkeersregels voor fietsers? Test het hier

Wij presenteren vandaag vijftien levensgevaarlijke fietspunten in Limburg, maar voor het volledige overzicht surft u naar hbvl.be/fietsgevaar.  

1. Peer, Vliegveldlaan en Ekselsebaan: Al twee jaar onteigend en nog geen fietspad

Veel vrachtverkeer, geen fietspad. Fietsen op de Vliegveldlaan en Ekselbaan is niet zo’n goed idee. ©  Dick Demey

Lezer Frans Luys meldt: “Wanneer begint men aan het fietspad op de Ekselsebaan en de Vliegveldlaan in Kleine Brogel? Zeker op de Vliegveldlaan is er heel veel vrachtverkeer en geen fietspad. Zeer gevaarlijk. We zijn al ruim twee jaar onteigend en wachten op de start van de werken.”

Burgemeester Steven Matheï: “Een terechte opmerking. We kaarten een zo veel mogelijk vrijliggend fietspad op deze gewestweg al heel lang aan bij Wegen en Verkeer. In de vorige legislatuur hebben we als gemeente de knoop doorgehakt en zijn we zelf de onteigeningen opgestart om de zaak te versnellen. Iedereen is nu onteigend op enkele personen na. Het heeft lang geduurd, maar we verwachten dat de werken vanuit Eksel volgend jaar beginnen. Eindelijk.”

LEES OOK. Elk jaar 13 fietsdoden in Limburg: “Aantal slachtoffers daalt niet”

Sep Vandijck (AWV): “Het dossier voor veilige fietspaden langs de N747 Hechtel-Eksel - Peer - Bocholt is in voorbereiding. De vertragende factor is het zeer grote aantal kleinere grondverwervingen, die nog steeds niet allemaal volledig rond zijn. Dit najaar komt er een omgevingsvergunningsaanvraag en aanbesteding voor de werken. Er wordt naar gestreefd de werken volgend jaar aan te vatten.”

2. Dilsen-Stokkem, Kapelstraat: Kapot fietspad? Maar er een voetpad van

Het fietspad in de Kapelstraat is in zo’n slechte staat dat ze er maar een voetpad van hebben gemaakt. ©  JEFFREY GAENS

De Kapelstraat in Stokkem heeft een beklinkerd fietspad dat er al lang in erbarmelijke staat bij ligt. “Een tijdje geleden viel het mij op dat de borden die het fietspad markeerden waren weggehaald”, zegt bewoner Kristof Geuens. ““Blijkbaar omdat het fietspad in té slechte staat was. In plaats van het te herstellen, is het fietspad nu een voetpad geworden. Fietsers moeten opnieuw de rijbaan op.”

LEES OOK. Vlaamse wegen vormen bont allegaartje aan fietspaden

Waarnemend burgemeester Sofie Vandeweerd (Open Vld) geeft toe dat de kunstgreep een noodoplossing was. “We weten dat het fietspad aan vernieuwing toe is, maar de Kapelstraat staat op de wachtlijst van voor rioleringswerken. Het heeft weinig zin om vlak voor de straat wordt opgebroken een nieuw fietspad aan te leggen. Maar zodra we duidelijkheid hebben over de timing van de werkzaamheden kunnen we de vernieuwing van het fietspad plannen.”

3. Hasselt, kruispunt Boerenkrijgsingel: Groen licht niet synchroon voor fietsers en voetgangers

Fietsers hebben groen, voetgangers niet. En dat zorgt voor verwarring bij afdraaiende auto’s. ©  Serge Minten

Lezer Guy Meert meldt: “Wanneer fietsers de Boerenkrijgsingel willen oversteken vanuit de Biezenstraat of Bakkerslaan en drukken op de aanvraag voor fietsers, wordt bij groen licht het groene licht voor de fietsers geactiveerd, maar niet dat van de voetgangers. Het verkeer dat uit tegenovergestelde richting de ring opdraait, ziet dus het rode voetgangerslicht aan het zebrapad, maar ziet niet het groene fietserslicht dat op de middenberm staat. Deze zomer ben ik bijna twee keer aangereden en drie keer uitgescholden omdat ik ­– niet dus – door het rood zou fietsen. De oplossing is simpel: koppel de verkeerslichten voor voetgangers en fietsers aan elkaar. In naam van diverse bewoners van de Biezenstraat.”

Burgemeester Steven Vandeput: “Zonder verantwoordelijkheid te willen afschuiven, de grote ring is een gewestweg. We zijn al lang vragende partij om de oversteektijden in zijn geheel te evalueren en bij te sturen.”

Woordvoerder Sep Vandijck (AWV): “Een van de meest gehoorde klachten over verkeerslichten bij AWV. Er lopen proefprojecten, maar niet in Limburg. Eens het proefproject geëvalueerd is, zullen we in de loop van 2021 de conclusies hiervan systematisch uitrollen, zo ook op de betreffende locatie.”

4. Heusden-Zolder, Westlaan: Geen fietspad, maar 77 centimeter breed “moordstrookje”

Het “moordstrookje” op de Westlaan: net breed genoeg voor een kind, zolang het erg goed in een mooie rechte lijn kan fietsen toch. ©  rr

Het fietspad op de Westlaan in Heusden is precies 77 centimeter breed. “Als je enkel de ruimte tussen de witte belijning telt, hou je zelfs maar 47 centimeter over”, zucht Danny Wendelen, die lijdzaam moet toezien hoe elke ochtend scholieren hun leven wagen op deze “moordstrookjes”. “Aan de Westlaan ligt een school, maar het is ook een populaire sluipweg richting het industrieterrein. Tientonners razen er rakelings langs fietsende kinderen. Totaal onverantwoord.”

LEES OOK. Van trilcomfort tot kruispunt: meetfiets gaat kwaliteit Limburgse fietspaden na

In 2022 wordt de Westlaan onder handen genomen en komt er een fietspad, zo verzekert burgemeester Mario Borremans (Goed). “We voeren ook al langer strijd tegen het illegale vrachtverkeer in deze straat. Omdat de hoogtebeperking constant werd stukgereden, plaatsen we nu ANPR-camera’s.”

5. Beringen, Steenstortstraat: Toeristisch fietspad houdt er mee op

Mooi, zo’n toeristische fietspad. Tot het plots stopt natuurlijk. ©  Raymond Lemmens

In 2015 werd in Beringen een nieuw toeristisch fietspad aangelegd dat be-Mine met de grote mijnterril verbindt. “Het fietspad ligt er fantastisch bij, maar aan het kruispunt met de Steenstortstraat houdt het plots op en beland je midden op een drukke baan”, klaagt Martin Mangelschots. “Nochtans ligt de Steenstortstraat midden in het groen, met ruim voldoende plaats voor een gescheiden fietspad.”

Burgemeester Thomas Vints (CD&V) is bekend met de gevaarlijke situatie. “Er werd ons meermaals gevraagd iets aan te doen. Op korte termijn zullen we hier fietssuggestiestroken aanleggen om de veiligheid te verhogen.”

6. Leopoldsburg, Kanaalstraat: Zeer gevaarlijk voor fietsers

“Een sluipweg”, aldus burgemeester Marleen Kauffmann. “Als alles meezit, starten de werken in 2023.” ©  Raymond Lemmens

Lezer Milan Röhrich meldt: “Als bewoner op dit punt heb ik al zeer veel gevaarlijke situaties gezien tussen wagens en fietsers die de spoorovergang moeten oprijden. Er is veel verkeer op de Kanaalstraat wat het erg gevaarlijk maakt voor de Limburgse fietser.”

Waarnemend burgemeester Marleen Kauffmann: “Dit is een sluipweg tussen Heppen en de Antwerpsesteenweg. We zijn ons erg bewust van de situatie op deze lokale weg. De herinrichting staat in ons meerjarenplan. Maar die hangt samen met een rioleringsdossier. Als alles meezit, starten de werken in 2023 en wordt de hele Kanaalstraat heraangelegd met verhoogde en voldoende brede fietspaden.”

7. Maaseik, Kinrooiersteenweg: Geen fietspad, maar nietspad

Alleen voor meesterspeurders: vind het fietspad op deze weg.  ©  JEFFREY GAENS

Officieel is het de Kinrooiersteenweg, maar in Noord-Limburg kent iedereen de verbinding tussen Neeroeteren en Kinrooi als de dodenweg. Vorig jaar lieten er vier automobilisten het leven, maar volgens Stefan Flipkens uit Kinrooi mag het een wonder heten dat er niet meer zwakke weggebruikers het leven laten. “Het smalle strookje asfalt aan de zijkant van de weg is geen fietspad, maar een nietspad. Fietsers zijn er totaal onbeschermd.”

Maaseiks burgemeester Johan Tollenaere (Open Vld) zat vorig jaar al samen met het AWV om de situatie aan te kaarten. “Deze weg staat hoog op onze agenda”, benadrukt Sep Vandijck van het AWV Limburg. “Er wordt samen met de gemeenten bekeken welke mogelijkheden er zijn om op termijn een fietsverbinding tussen Kinrooi en Maaseik te realiseren.”

8. Diepenbeek, Steenweg (N2): Fietspad versmalt

De comfortabele klinkers van het fietspad versmallen op de grens van Hasselt en Diepenbeek naar een strook van amper een meter breed. ©  Boumediene Belbachir

Wie via de Steenweg van Hasselt naar Diepenbeek fietst, ziet het fietspad op de grensovergang tussen de gemeenten plots in breedte halveren. “De comfortabele rij klinkers op Hasselts grondgebied gaat in Diepenbeek plots over in een smal strookje dat nog maar een meter breed is”, klaagt Kristof Stryckers. “En dat terwijl een aanliggend fietspad volgens het fietsvademecum minstens 1,5 meter breed moet zijn.”

Ook burgemeester Rik Kriekels (N-VA) vindt het fietspad langs de invalsweg veel te smal. “Maar van het Agentschap Wegen en Verkeer hebben we te horen gekregen dat de herinrichting geen prioriteit is.”

Woordvoerder Sep Vandijck van AWV Limburg benadrukt dat de N2 wel degelijk op de radar staat, maar dat de vernieuwing van de gewestweg indien mogelijk wordt gekoppeld aan toekomstige rioleringswerkzaamheden. “Met het vrijliggende fietspad langs de Demer is er vandaag al een kwalitatieve alternatieve fietsverbinding tussen Hasselt en Diepenbeek.”

9. Tongeren, Maastrichtersteenweg: Moordstrookjes langs drukke gewestweg

Een fietser en een voetganger die elkaar passeren op de drukke Maastrichtersteenweg in Tongeren: dat gaat niet. ©  Tom Palmaers

Lezer Mark Rosier meldt: “Tussen de snelweg en Tongeren-centrum zijn de fietsstroken op de N79 echte moordstrookjes. Dit is een zeer gevaarlijke weg voor fietsers, waardoor wij hier zelfs niet met een veilig gevoel durven te fietsen.” Ook Jan Peumans uit Herderen kaart de N79 aan: “Als je op die halve meter moet fietsen terwijl de ene vrachtwagen je voorbijrijdt en een andere vrachtwagen afslaat voor het industrieterrein, mag je blij zijn dat je niet weggezogen wordt of in de gracht valt.”

Waarnemend burgemeester An Christiaens: “We plannen een herinrichting van deze gewestweg vanaf het spoorviaduct tot het kruispunt met de Viséweg. Met vrijliggende fietspaden. De timing van het Agentschap Wegen en Verkeer kennen we nog niet, maar dit gebeurt sowieso nog deze legislatuur. Het stuk tot het afrittencomplex heeft Vlaanderen nog niet gebudgetteerd.”

Sep Vandijck (AWV): “De situatie is gekend bij AWV. De N79 tussen Tongeren en Maastricht is een uitgestrekt traject dat op lange termijn stapsgewijs wordt vernieuwd met veilige fietspaden. Op het grondgebied van Tongeren loopt het eerstkomende project tot aan de N618, de Viséweg.”

10. Pelt, Heerstraat: Fietsen zonder fietspad naast trucks en bussen

Soms is het probleem ook gewoon simpel samen te vatten: in de Heerstraat is er helemaal geen fietspad. © Dick Demey

Meerdere lezers melden de Heerstraat: “Geen fietspad terwijl bussen en trucks door het centrum van Neerpelt rijden. Moeten we dan wachten tot er ooit eens een fietser ernstig gewond raakt voordat ze er iets aan veranderen?”

Burgemeester Frank Smeets: “De mensen hebben groot gelijk dat ze dit aanklagen. Maar dit is een gewestweg die wel helemaal door Neerpelt-centrum gaat en heel druk is. Dit dossier hangt samen met onze omleidingsweg rond Neerpelt die al sinds 1978 voorzien is op het Gewestplan. We blijven dit aankaarten bij minister Lydia Peeters. Trajectstudies lopen nu waarbij er momenteel drie zijn overgehouden. De minister heeft geantwoord dat als de procedures vlot lopen de eerste spadesteek voor 2026 zal zijn. Dan pas kan de Heerstraat veiliger worden. Intussen ontwikkelen we wel alternatieve fietsroutes.”

Sep Vandijck (AWV): “De vernieuwing van de doortocht Neerpelt is afhankelijk van de omleidingsweg Neerpelt. De alternatievenstudie daarvoor loopt op dit moment tot midden 2021.”

U stuurde massaal fietspunten in op onze website. Op onderstaande kaart ziet u hoeveel pijnpunten jullie ons meldden, op hbvl.be/fietsgevaar kan u alle details van alle punten zien, ook hoeveel stemmen elk punt kreeg. De kleurcode gaat van geel over oranje naar rood: hoe roder het bolletje, hoe meer stemmen een punt kreeg. Het tegen wil en dank populairste punt kreeg 38 stemmen. Onder de kaart lijsten we nog enkele gevaarlijke punten op.

Hasselt-Zonhoven, Bokrijkseweg: Auto’s geparkeerd op suggestiestrook

Is het een fietsstrook, of een parkeerstrook? Wie zal het zeggen. ©  rr

Lezer Bert Wijnants meldt: “De Bokrijkseweg ligt op de grens van Hasselt en Zonhoven. Een drukke straat voor woon-werkverkeer en voor toerisme richting Bokrijk. Auto's mogen hier 70 km/u rijden en er is géén fietspad. Enkel een smal suggestiestrookje waar auto's op parkeren. Zonhoven en Hasselt maakten ruzie over wie hoeveel zou betalen voor het fietspad, en dus doen ze maar niets.”

Burgemeester Steven Vandeput: “Op dit moment werkt de Vlaamse Landmaatschappij aan een Landinrichtingsplan voor dit gebied, inbegrepen de Bokrijkseweg. Mogelijk wil men de Bokrijkseweg zelfs afsluiten voor gemotoriseerd verkeer. Daar zijn we met de betrokken partners nog niet uit. Hierover wordt ook nog een participatietraject met de buurt uitgerold. Overigens klopt het niet dat er over deze weg een conflict is met Zonhoven.”

Peer, Baan naar Bree: Levensgevaarlijke bult

‘Fietspad in slechte staat’ is nog erg vriendelijk uitgedrukt. ©  rr

Lezer Leen Bollen meldt: “Deze betonnen boord, 50 cm breed, is bedoeld als fietsstrook. Het aangrenzend wegdek is in perfecte staat. Maar de fietsstrook is levensgevaarlijk. Zeker als je in het donker die ongeziene betonnen bult van de strook te laat opmerkt.”

Burgemeester Steven Matheï: “Ook weer een gewestweg. De omgevingsvergunning is ingediend voor de werken. De aanbesteding moet goedgekeurd worden op de komende gemeenteraad. Sinds 2018 verwerft men al grond voor een bijkomend fietspad. De start van deze werken verwacht ik in de loop van volgend jaar. Die oneffenheid geven we wel door aan Vlaanderen.”

Woordvoerder Sep Vandijck (AWV): “De situatie is gekend bij AWV. Het dossier voor veilige fietspaden langs de N73 Peer-Oudsbergen-Bocholt zit in voorbereiding. Een vertragende factor is hier andermaal de grondverwerving. De omgevingsvergunningsaanvraag is lopende, en ook de aanbesteding voor de werken is er dit najaar nog. Er wordt naar gestreefd de werken volgend jaar aan te vatten.”

Riemst, Visésteenweg: Erbarmelijke staat fietspad

Lezer Davy Kortleven meldt: “Dit fietspad is in zeer slechte staat. Op sommige plekken is het minimaal bijgewerkt. Dat maakt het nog gevaarlijker met die doorlopende smalle opening. Daar blijven geregeld bandjes van koersfietsen in steken. Het fietspad ligt ook scheef en bovendien niet afgescheiden langs een drukke weg met veel vrachtverkeer en te snel rijdende auto’s.”

Burgemeester Mark Vos: “De lezer heeft gelijk. Dit is echt een probleem. Als gemeente hebben we hier en daar wat opgelapt, maar dit moet ten gronde aangepakt worden. We zijn vragende partij, o.m. ook voor de herinrichting van het kruispunt met de Bolderstraat. Maar Wegen en Verkeer heeft ons in september laten weten dat de integrale aanpak van de Viséweg niet gebudgetteerd is voor de periode 2021-2024.”

Sep Vandijck (AWV): “De situatie is gekend bij AWV. De aanleg van nieuwe fietspaden richting rotonde is hier aangewezen op termijn, maar daarvoor zijn nog geen concrete plannen.”

Zonhoven, Heuveneindeweg: Te smalle oversteekplaats

Het strookje waar je met de fiets moet wachten om over streken, is alleen breed genoeg om je fiets dwars te zetten. ©  rr

Het kruispunt van de Heuveneindeweg in Zonhoven met de Noord-Zuidverbinding werd nog maar enkele jaren geleden onder handen genomen. “Maar de oversteekplaats ter hoogte van de Seizoenswinkel is veel te klein”, zucht lezer Kristof. “Met mijn bakfiets pas ik er niet op. Ik zie daar elke dag hoe fietsers zich noodgedwongen in de lengte opstellen terwijl het verkeer rakelings voor en achter hen door scheurt.”

Burgemeester Johny De Raeve (Open Vld) benadrukt dat de gemeente al in de ontwerpfase bij het Agentschap voor Wegen en Verkeer heeft aangedrongen om ook rechts van de oversteekplaats verkeerslichten te plaatsen, zodat fietsers niet halverwege zouden moten wachten. “We hebben toen te horen gekregen dat de situatie achteraf zou worden geëvalueerd.” AWV Limburg is bekend met de gevaarlijke situatie. “Maar bij de aanleg moesten er keuzes worden gemaakt binnen de ruimtelijke beperkingen. Daardoor hebben fietsers inderdaad beperkte ruimte om zich op te stellen, maar de fietsers kregen met haaientanden wel voorrang om veilig de ventweg over te steken.”

Wellen, Veerstraat: Twee jaar na dodelijk fietsongeval nog altijd weg vol putten

Een dodelijk ongeval in 2018, maar vandaag ligt de Veerstraat in Wellen er nog precies hetzelfde bij. ©  JEFFREY GAENS

Twee jaar geleden werd de vader van Karel Vrancken aangereden door een vrachtwagen in de Veerstraat. De 83-jarige Alkenaar overleefde het ongeval niet. “Vandaag ligt de Veerstraat er nog hetzelfde bij als in 2018: zonder fietspad, vol putten en met een hoge stoeprand zodat fietsers niet kunnen uitwijken.” Wellens burgemeester Els Robeyns (sp.a) klaagde al in 2015 aan dat het Agentschap Wegen en Verkeer geen fietspad wil aanleggen op de drukke baan. “We hebben daarom zelf werk gemaakt van een alternatieve fietsverbinding, die parallel aan de Veerstraat loopt en binnenkort klaar is. Een kleine omweg, maar zo hebben fietsers in ieder geval een veilig alternatief.”

Sep Vandijck van het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg bevestigt dat er momenteel geen concrete plannen zijn voor een fietspad in de Veerstraat. “Het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk ligt in deze zone niet op de gewestweg , maar wel parallel in de Daalstraat, een gemeenteweg. Op initiatief van de gemeente loopt hier een project waardoor fietsers een volwaardige verbinding naar Alken krijgen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer