Weyts wil onderwijs op code geel houden: ‘Scholen openhouden voor alle kinderen het veiligst’

 ©  Photo News

Qua aantal besmettingen kleurt ons land roodgloeiend op de Europese kaart, maar het onderwijs blijft op kleurcode geel. Dat zei Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) maandagochtend op Radio 1. Dat is het veiligst en pedagogisch het beste, klonk het. De uitspraken van de minister botsen op onbegrip bij oppositiepartijen SP.A en Groen.

cevt
Bron: Radio1/Belga

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) staat niet de springen voor een kleurwijziging in het onderwijs. ‘Wij hebben heel hard gevochten om die scholen terug open te krijgen voor alle kinderen en ik wil die ook gewoon openhouden’, zei hij maandagochtend op Radio 1. ‘Dat is het veiligst voor iedereen.’

Uit evaluaties blijkt volgens Weyts dat de scholen uitstekend werk doen, de draaiboeken werken en er kordaat wordt opgetreden. ‘Het aantal besmettingen, zeker als je dat vergelijkt met de rest van de samenleving, valt echt goed mee op de scholen. Er zijn inderdaad scholen waar klassen in quarantaine gaan, maar dat is een teken dat het systeem werkt. Er wordt gewag gemaakt van een tiental scholen op een totaal van 4.000 scholen.’

Gecontroleerde omgeving

Code oranje zou betekenen dat leerlingen uit het derde middelbaar en ouder week om week thuis les volgen. ‘Het is een illusie dat die leerlingen dan gewoon thuis zitten, zeker in een grootstedelijke context’, argumenteerde Weyts. ‘Je houdt ze beter in een controleerde omgeving. Dat is het veiligste voor iedereen. Pedagogisch is het ook het beste om de kinderen en jongeren naar school te laten gaan.’

Weyts is ook minister van Sport. Of daar extra maatregelen komen, wordt vandaag besproken. Indoorsporten en kleedkamers worden beschouwd als mogelijke bronnen van besmetting. ‘Het belangrijkste criterium is nog altijd: is er sprake van een gecontroleerde omgeving? Dan stel je vast dat de veiligheidsmaatregelen beter gevolgd worden.’

‘In de vuilnisbak’

Oppositiepartijen Groen en SP.A zijn niet te spreken over de keuze van Weyts om vast te houden aan de code geel in het onderwijs. ‘Het land kleurt rood en de scholen blijven op code geel staan, alsof er niets aan de hand is’, zegt Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman. ‘Minister Weyts moet realistisch zijn: op en rond scholen zijn er veel contacten die corona kunnen verspreiden. We moeten corona intomen door piekmomenten te vermijden.’

Volgens de onderwijsspecialiste van Groen zijn er extra maatregelen nodig. Behalve glijdende uren, afwisselende lesdagen tussen voor- en namiddag suggereert Meuleman ook een vervroegde of verlengde herfstvakantie om zo ‘het aantal besmettingen binnen in de scholen te minimaliseren’.

Ook SP.A-fractieleider Hannelore Goeman begrijpt niet waarom Weyts de scholen in code geel houdt. ‘Waarom werden er draaiboeken en kleurcodes opgesteld als de minister ze vervolgens eigenhandig in de vuilnisbak gooit? Hou niet vast aan het eigen gelijk, erken de realiteit en evalueer de invulling van de codes, zodat ook oudere leerlingen zo veel mogelijk veilig naar school kunnen blijven gaan.’

Lokaal niveau

CD&V houdt nog vast aan code geel als uitgangspunt, maar vindt dat men op lokaal niveau desnoods moet kunnen overstappen naar code oranje. ‘We zijn ervan overtuigd dat men op lokaal niveau het beste kan inschatten en oordelen welke maatregelen nodig zijn’, klinkt het. De lokale verschillen in de incidentiegraad zijn volgens CD&V te groot om voor heel Vlaanderen één kleurcode op te leggen. ‘We vinden bovendien dat er eerst nog tal van andere maatregelen kunnen opgelegd worden om onze sociale contacten te verminderen voor we aan de scholen raken’, luidt het nog.

‘Dit is nu net het systeem vandaag: het uitgangspunt is code geel, maar lokaal is er een overstap naar code oranje mogelijk’, reageert het kabinet Weyts. ‘Als de lokale crisiscel vaststelt dat het onderwijs in de gemeente een broeihaard geworden is of dreigt te worden, dan kan zij voorstellen om lokaal naar code oranje te gaan. Tot nu toe krijgen we amper zulke aanvragen, omdat de lokale crisiscellen inschatten dat de scholen geen broeihaarden zijn.’