Direct naar artikelinhoud
AchtergrondStreaming

Zware slag voor bioscoopsector: Disney gaat vol voor streaming

The Child, of 'Baby Yoda', uit de Disney+-serie 'The Mandalorian'.Beeld via REUTERS

Disney geeft voortaan streaming absolute prioriteit, en dat is slecht nieuws voor de bioscoop- en entertainmentsector die door de coronapandemie nu al naar adem hapt. ‘Dit is een big deal. Ook andere spelers zullen dit model omarmen’, zegt professor media-economie Tom Evens.  

De filmtak van Disney heeft het moeilijker dan ooit, nu bioscopen in grote delen van de wereld gesloten blijven vanwege corona. Tegelijkertijd zien de tv-zenders van Disney hun inkomsten dalen doordat veel bedrijven hun advertentiebudget inkrimpen en steeds meer huishoudens geen kabeltelevisie meer hebben. En de ooit winstgevende themaparken zijn sinds corona een blok aan het been geworden. Getuige de 28.000 werknemers die er recentelijk werden ontslagen. Wat wel aan belang won sinds het begin van de coronacrisis: de streamingdiensten.

“Er is een seismografische verschuiving aan de gang in de markt”, zegt Disney-CEO Bob Chapek in The Wall Street Journal. “En je kunt die verschuiving ofwel leiden, ofwel volgen. Wij hebben ervoor gekozen om te leiden. En de focus komt op streaming, want dat is het platform dat het best voldoet aan de consumentenvraag.” 

Daarom herorganiseert het entertainmentbedrijf zijn volledige structuur en managementteam. Alle tv-netwerken, filmstudio’s en streamingdiensten vallen voortaan onder één divisie met de naam Media en Distributie. De streamingdiensten Disney+, ESPN+ en Hulu komen bovendien onder één manager. Bob Chapek claimt dat het bedrijf zo het succes van Disney + volgt, en de plannen van Disney bevordert om zijn direct-to-consumer-activiteiten te versnellen. 

'The Handmaid's Tale', een serie van streamingdienst Hulu..Beeld AP

“Dit is een big deal”, zegt professor media-economie Tom Evens (UGent). “Het zal wellicht ook niet beperkt blijven tot Disney. Ook andere spelers zullen dit model omarmen. Zeker als ze merken dat een gigant als Disney dergelijke strategie pusht.” Er zijn inderdaad al soortgelijke bewegingen te merken bij NBC Universal, AT&T Inc.’s en Warner Media, meldt The Wall Street Journal.

Film uit roulatie 

Dat is in de eerste plaats slecht nieuws voor de bioscoopwereld, die een belangrijk aanvoerkanaal ziet opdrogen. Disney maakte recentelijk bekend dat het de nieuwe Pixar-film Soul zal uitbrengen op het streamingplatform Disney+. De animatie- en familiefilm zou vanaf 20 november in de Amerikaanse bioscopen gaan draaien, maar Disney heeft de film uit de klassieke roulatie gehaald en besloten om de titel vanaf 25 december op zijn eigen streamingplatform in de Verenigde Staten en andere landen aan te bieden. In België is de film alleen op Film Fest Gent te zien op het grote scherm, als afsluiter van het filmfestival.

Daarmee herhaalt de groep het trucje dat ze met haar liveactionfilm Mulan uithaalde. Oorspronkelijk stond de brede release van Mulan gepland voor 27 maart, maar tegen dan had het coronavirus de wereld in zijn greep. Nadat de film eerst uitgesteld werd naar juli en dan augustus, besliste Disney de bioscooprelease uiteindelijk helemaal te schrappen. Mulan is nu ook in de meeste landen tegen een meerprijs te zien op Disney+. In België komt de film pas begin december op het platform.

“We zijn zeer teleurgesteld in Disney”, zegt Thierry Laermans van de Federatie van Cinema’s in België (FCB). “Wat toen als een eenmalig feit onder uitzonderlijke omstandigheden werd aangekondigd, blijft nu duren.” Laermans verwijt Disney te veel navelstaarderij. “De Amerikaanse bioscopen zijn dicht, maar de rest van de wereldwijde schermen is wel grotendeels open. Sterker zelfs, er is honger bij het publiek.” 

De afhankelijkheid van Amerikaanse blockbusters is bij de Europese cinema immens. “In onze contreien zijn Amerikaanse films goed voor 75 procent van de bezoekers en inkomsten”, rekent Laermans. “Maar als er geen product is, is er ook geen publiek.” Hij betwijfelt of Disney wel het gelijk aan zijn kant heeft. “Bioscopen zijn de tempels waarlangs films hun carrière beginnen.”

Niet alleen de bioscoopsector kijkt met toegeknepen billen naar die evolutie. Ook de klassieke televisiezenders zitten al een tijdje in de loopgraven voor een heuse streamingoorlog. De almacht van de grote spelers zorgt ervoor dat de munitie heel kostbaar is: geld en content.

Lockdownboost

“Disney + lag deze zomer met ruim 60 miljoen betalende abonnees wereldwijd voor op zijn ambitieuze prognoses”, zegt Tom Evens. En dan moest de pandemische stroomstoot nog komen: tal van lockdownmaatregelen kluisteren mensen aan huis, en aan hun zetel. Het gevolg: een nieuwe boost voor streamingabonnementen. “Bijna een kwart van de gezinnen heeft nu al drie abonnementen”, zegt Evens. “Daar zit veelal een sportabonnement in, dus is er nog plaats voor streamingdiensten die een voldoende gedifferentieerd aanbod bieden. Dat vraagt een enorme aanvoer van content. En een speler als Disney is met zijn brede tentakels goed gewapend.” 

De Disney film- en televisiestudio’s zullen zich voortaan richten op het creëren van inhoud die optimaal is voor streaming , en dus niet alleen voor bioscopen en tv-netwerken. Disney+ biedt nu al meer dan 500 films en 75.000 tv-afleveringen, waaronder alle zes originele Star Wars-films, achttien Pixar-films en de volledige bibliotheek van The Simpsons.